Hollywood zklamaly tržby, návštěvnost byla přímo tragická

Legendární nápis se stal synonem úspěchu pro filmaře na celém světě.

Legendární nápis se stal synonem úspěchu pro filmaře na celém světě. Zdroj: CTK

Letošní letní sezona byla pro hollywoodská filmová studia zklamáním. Tržby za vstupenky meziročně klesly o tři procenta na 4,28 miliardy dolarů. Naposledy přitom Hollywood zaznamenal pokles tržeb v létě před sedmi lety. Informoval o tom list The New York Times.

Situace by byla ještě horší, kdyby studia nezachránily vyšší ceny lístků. Návštěvnost kin byla dokonce nejnižší za posledních devatenáct let. A to v období, na něž připadá 40 procent ročních tržeb studií. Celkem kina v období od posledního květnového víkendu po poslední srpnový, jež se počítá za letní sezonu, navštívilo 533 milionů lidí. Meziročně to byly o čtyři procenta méně.

Výsledky jsou špatné navzdory tomu, že v létě byly v amerických kinech dva velké hity. Šlo o film Avengers, který v USA utržil 620 milionů dolarů a v celém světě přes 1,5 miliardy dolarů, a poslední díl batmanovské série Temný rytíř povstal s americkými tržbami 431 milionů dolarů a celosvětovými ve výši jedné miliardy dolarů.

Šéfové studií pokles přičítají zejména červencové střelbě na půlnoční projekci Temného rytíře v Coloradu. Podle výzkumné firmy NRG se po ní do amerických multikin nechtělo až čtvrtině běžných návštěvníků. Lidé také zůstávali doma kvůli olympiádě, která letos ve Spojených státech budila větší zájem diváků než obvykle. Na vině jsou i vyšší ceny lístků zejména u trojrozměrných snímků.

Podle odborníků ale svůj díl viny nesou i samotné filmy. V čase sociálních sítí je pro studia velice těžké pomocí marketingu prodat snímky, které neoslnily kritiky ani publikum. Šuskanda o nevalné kvalitě dokáže zabít sebenákladnější reklamní kampaň. Letos šlo o případ filmů jako Bitevní loď, Total Recall či Abraham Lincoln: Lovec upírů. „V některých případech nezaujal diváky jejich koncept, v jiných šlo prostě o špatné produkty,“ uvedl Vincent Bruzzese z výzkumné společnosti Ipsos MediaCT.

Pro letošní filmové léto ve Spojených státech byly podle The New York Times příznačné extrémy. The Avengers v květnu překonaly rekord v tržbách za premiérový víkend. Naopak dílo The Oogieloves in the Big Balloon Adventure od amerického distributora televizních Teletubbies Kenna Viselmana uvedené o posledním prázdninovém víkendu patří mezi největší propadáky všech dob. Ačkoli jeho výroba stála 55 milionů dolarů, za víkend snímek utržil ve 2160 kinech jen 448 tisíc dolarů.

Mezi studii zaznamenal největší letní propadák Universal s Bitevní lodí, kvůli které společnost dokonce skončila ve ztrátě 83 milionů dolarů za druhé čtvrtletí. Chuť si ale jeho šéfové spravili díky relativně levné komedii Méďa od Setha MacFarlanea, která dosud po celém světě utržila 384 milionů dolarů.

Studio Sony Pictures mělo úspěch se snímkem The Amazing Spider-Man, který měl celosvětové tržby 735 milionů dolarů. V kinech ale naopak propadla komedie That's My Boy s Adamem Sandlerem a efekty nabitý remake snímku Total Recall. Studio Warner Bros. pak zabodovalo s konečným dílem batmanovské trilogie Temný rytíř povstal, musí se ale potýkat se ztrátami ze snímků Temné stíny a Rock of Ages. Výjimkou je studio Disney, které díky Avengers a Rebelce léto uzavírá ve výrazném plusu.

Jak je zvykem, osvědčené hity hodlají studia podporovat i nadále. Na květen 2015 se proto chystá pokračování The Avangers a diváci se v kině setkají i s filmem navazujícím na sci-fi snímek Ridleyho Scotta Prometheus. Solidní výdělek pak dal zelenou i pokračování Amazing Spider-Man 2, který ale stejně jako Prometheus kritiky příliš neuchvátil.