Recenze: Diego vs. Maradona. Rozporuplná osobnost legendárního fotbalisty v povedeném dokumentu

Po dokumentárních portrétech Senna a Amy přichází britský oscarový režisér Asif Kapadia do kin s Maradonou. Tentokrát obsahuje název jeho snímku obě jména svého protagonisty – Diego Maradona. Kapadia totiž vypráví o dvou osobnostech v jednom těle, chudém kamarádském kluku Diegovi, maminčinu oblíbenci a přirozenému fotbalovému talentu, a o Maradonovi, superstar zapletené s mafií, drogami, ženami…

Kapadia své dokumenty rád charakterizuje jako žánrové filmy a očekávanou novinku, jejíž světovou premiéru hostil festival v Cannes, přirovnává k thrillerové gangsterce. Ostatně skoro celá se soustředí na fotbalistovo angažmá v Neapoli, městě, kde působení mafie není jen obsahem fiktivních kriminálek.

Během oněch sedmi let (1984–1991) zažil mladý Argentinec vzestup k vrcholům italské ligy, mistrovství světa i popularity. Také se z něj stala primadona závislá na kokainu s nepřiznaným nemanželským synem. Kapadia zkoumá, jak a proč se tato fotbalová pohádka zvrtla v tragické drama.

Dotýká se při tom několika fenoménů, které by si zasloužily vlastní film a do jejichž vysvětlení se sám moc nepouští. Proč se Maradona dodnes nedokázal vzpamatovat? A především proč lidé berou fotbal tak vážně, že jsou ochotni kvůli němu vášnivě milovat i nenávidět?

Filmový portrét Diega Maradony nabídne dostatek – pro část publika až moc – fotbalu: Nejen Argentincovy slavné góly z mexického čtvrtfinále proti Anglii, které dokonale vystihly jeho rozporuplnou povahu, ale i řadu vzpomínek na zápasy v modrém dresu Neapole. Na dílo složené z archivních záběrů doprovázených řadou nových rozhovorů s klíčovými osobami příběhu umí film strhnout víc než finále Ligy mistrů, v němž každou minutou houstne atmosféra.

Jakmile totiž začne hrdina davů za úspěch platit, film začne přesahovat svět sportu. A stejně jako z dokumentu o problematické zpěvačce Amy Winehouseové oceněného Oscarem se z něj stane mrazivá dekonstrukce ničivého tlaku slávy, ceny za splněné sny, příčin sebedestruktivních sklonů a krutě naivních očekávání sobeckého okolí. A stejně jako v Amy, i tady Kapadia dokáže podat Maradonu jako sice nikoliv nevinnou, přesto oběť budící soucit a k zamyšlení dotlačit někam ne jeho, ale nás.

DIEGO MARADONA
(dokument, Velká Británie, 93 minut)

Režie: Asif Kapadia