Recenze: Život pianisty Traxlera je kronikou nejen jazzového věku

Hudebník a vědec Jiří Traxler

Hudebník a vědec Jiří Traxler Zdroj: ČTK

Osud jazzového skladatele a pianisty Jiřího Traxlera (1912 až 2011) byl jedním z nejpozoruhodnějších, jaký některého z českých muzikantů donucených po komunistickém převratu v roce 1948 k emigraci potkal. Sám jej shrnul v knize Já nic, já muzikant vydané poprvé již roku 1980 v exilovém nakladatelství manželů Škvoreckých ’68 Publishers. Právě tato kniha se stala základem dvoudiskového opulentního desetihodinového počinu vydavatelství Supraphon ve formátu MP3 s názvem Život v rytmu swingu.

První disk má podobu audioknihy, kterou načetl Igor Orozovič. Nikoli náhodou – ztvárnil totiž hlavní roli v biografickém muzikálu Martina Vačkáře a Ondřeje Havelky napsaném právě podle Traxlerovy biografie, uváděném Národním divadlem od roku 2015 do letošního ledna.

Nejspíše díky soužití se svou rolí audiokniha plyne velmi přirozeně, prvorepublikovou atmosféru jí dávají začátky a konce kapitol s úryvky skladeb Traxlera či třeba Louise Armstronga. Hlavní roli ovšem hraje samotný text, v němž Traxler popisoval s nadhledem i ironií své dětství, nástup na hudební scénu a spolupráci s ikonami jako R. A. Dvorský a Jaroslav Ježek či posléze s mladým Karlem Vlachem.

Traxler byl ovšem i výborným pozorovatelem okolního světa. Jeho (audio)knize dodává náboj například popis revolučních dnů Pražského povstání, které měl jako stálý obyvatel hotelu Šroubek na pražském Václavském náměstí přímo před očima, nebo popis poválečného prorůstání vlivu komunistů a jejich snahy potírat jazz jako „úpadkovou americkou hudbu“.

Velmi dramatický je pak popis jeho emigrace v prosinci 1949, kdy hranici přešel pěšky přes šumavské hřebeny. Další cesta zavedla Traxlera do kanadského Montrealu, kde extrémně talentovaný muzikant pověsil jazz na hřebík a až do důchodu se živil jako technický kreslič u výrobce letadel Canadair, nynějšího Bombardieru.

Druhý disk je důkladnou antologií 83 skladeb, na nichž se Traxler podílel, ať už jako autor hudby, pianista, či překladatel zahraničních textů skladeb George Gershwina, Cole Portera nebo Irvinga Berlina. Nástup jazzové scény v tehdejším Československu je již dávno zasypán nostalgickým prachem. Projekty, jako je Život v rytmu swingu, prokazují, že rozhodně stojí za to se do té doby občas vrátit.

ŽIVOT V RYTMU SWINGU
Vydal: Supraphon
Délka: 6:28 hodin/4:16 hodin