Recenze: Popírání holocaustu jako právnické drama

Film Popírání holocastu Zdroj: profimedia

Film Popírání holocastu
Film Popírání holocastu
Film Popírání holocastu
4

Proces, v němž David Irving získal cejch lháře, připomíná nový film s hvězdným obsazením Popírání holocaustu. Citlivá historie v něm dostala podobu standardního právnického dramatu.

David Irving je nejproslulejším z takzvaných popíračů holocaustu, který se za své popisy historie ovlivněné antisemitismem ocitl i ve vězení. Nyní je čas, aby si širší publikum oživilo proces, který britskému amatérskému historikovi označení překrucovače faktů vynesl. A ženu, která k tomu přispěla – Deborah Lipstadtovou.

Tuto americkou židovskou profesorku totiž sám Irving v devadesátých letech zažaloval pro urážku na cti. Irvinga hraje Timothy Spall a dva z početného právnického týmu Lipstadtové Tom Wilkinson a Andrew Scott. Známé a dobré obsazení zůstalo největším lákadlem filmu, který se jinak odvíjí jako metodické divadelní drama. Scénář ostatně napsal David Hare, zkušený dramatik se zájmem o lehce politická témata. Jeho nuance o různých druzích popírání však víceméně zapadnou vlivem veterána proslaveného romancí Osobní strážce Micka Jacksona.

Jeho nevzrušivé standardní pojetí, občasně těžkopádné, mění i Popírání holocaustu spíš v televizní snímek. Další z řady oživující historii pro ty, kteří se raději dívají, než čtou. Jako připomínka případu a ukázka fungování britského právního systému novinka funguje slušně. Dialogy v soudní síni vycházejí ze skutečných soudních zápisů. Snímek jasně stojí na straně své přímočaře podané protagonistky, psychologicky zajímavější a pro dnešek aktuálnější Irving je odkázán do role nesympatické vedlejší postavy.

Výsledek procesu jen těžko diváky překvapí. Centrální drama tak leží pouze u střetu emotivní, rozhořčené Ameri- čanky s jejími umírněnějšími britskými právníky, kteří vědí, že k vítězství je třeba strategie, klid a určité popření přirozené reakce na hrůzy holocaustu. Návštěva Osvětimi patří k působivějším momentům filmu, ačkoliv k až fyzickému efektu, jaký pozůstatky plynových komor vyvolávají přímo na místě, se nepřiblíží. Což je příznačné pro celý film, víc právnické než holocaustové či morální drama.

Popírání holocaustu (drama, Británíe/USA, 110 minut)

Režie: Mick Jackson

Scénář: David Hare podle knihy Deborah Lipstadtové