Recenze: Spojenci nepřekvapili. Hvězdné obsazení nestačí

Brad Pitt a Marion Cottilard ve filmu Allied (Spojenci)

Brad Pitt a Marion Cottilard ve filmu Allied (Spojenci) Zdroj: Reprofoto Youtube

5

Válečná romance Spojenci s nesourodou dvojicí Brad Pitt a Marion Cotillardová není novým Anglickým pacientem ani Casablancou, přestože by chtěla.

Láska, válka, tajemství, k tomu hvězdní herci a exotické prostředí. Teoreticky by to novince Spojenci mohlo stačit na velkolepou romanci plnou citu, jakou byl Anglický pacient, který smetl obecenstvo i Oscary před dvaceti lety. Jenže jeho režisér Anthony Minghella už zemřel. A ne všichni jako on chápou, že natočit dobré melodrama vyžaduje i kus zdrženlivosti, alespoň trochu invence a schopné herce.

Robert Zemeckis, který se Spojenců ujal, je i s Oscarem za Forresta Gumpa zapsán jako režisér převážně lehčích podívaných s poselstvím. Právě on dostal do ruky scénář Brita Stevena Knighta, jenž naopak díky seriálům Peaky Blinders a Taboo a filmům jako Východní přísliby proslul drsnějšími pohledy na lidskou povahu. Ve Spojencích se oboje smíchalo do středního proudu průměrné staromódní špionážní romance. On je agent z Kanady v britských službách, ona z francouzského odboje. Potkali se (kde jinde než) v Casablance, kde museli okamžitě předstírat, že jsou manželé. V druhé části filmu v Londýně, kdy se jejich osud zkomplikuje, už manželství nepředstírají.

Pokukování po svých vzorech jako Casablanca si měli Spojenci radši odpustit. Jejich nostalgie, pohledná exotika digitálně dodělaná českou postprodukční firmou UPP ani ještě pohlednější hvězdy v kostýmech na míru je nezvednou do oblak, k nimž vzhlížejí. Zemeckis dvojici režíruje obyčejně, nerozhodně a tlačí na city. Jejich příběh v první polovině běží podle očekávání (případně dle děje prozrazeného už v traileru a oficiální synopsi).

Ve druhé půli film spoléhá, že Brad Pitt uhraje vnitřní emocionální víry vášnivě milujícího manžela. Jenže Pitt tu vypadá nehybně, napjatě a poloprázdně a jeho vztah k herecky výrazně lepší Marion Cotillardové působí nedůvěryhodně a cize jako jeho francouzština. Na retro Spojence se hezky dívá, těžší už je u nich něco cítit.

Spojenci
(Velká Británie/USA, melodrama,
124 minut)