Štindl vsadil na pochmurnou dystopii a uspěl

Ondřej Štindl s Českým lvem za scénář k filmu Pouta

Ondřej Štindl s Českým lvem za scénář k filmu Pouta Zdroj: CTK

Letošní podzim přináší již druhý silný literární debut. A stejně jako v případě Václava Holance i pro Ondřeje Štindla platí, že se jazykem živil již dlouho, ale na románovou prvotinu si troufl až po letech. Až po oceňovaném scénáři k filmu Pouta. Štindlova románová prvotina nese název Mondschein a je také takovým paprskem měsíčního svitu, který prosvítá současnou tvorbou českých spisovatelů.

Ale podobně jako je motiv měsíčního svitu komplikovaný v knize, je emočně problematický i román Mondschein. V těžkém období krize a nejistoty přichází Štindl s pochmurnou vizí budoucnosti připomínající směs Orwellova románu 1984, Huxleyho Konce civilizace a celého díla Cormaca McCarthyho. Vykresluje totalitní společnost uzavřeného města, jemuž vládne tajemný vizionář Stan, všichni vykonávají přidělené pracovní úkoly a všechny peníze posléze utrácejí ve virtuálním světě Dorma.

Taktéž činí i Erik, civilním povoláním průvodce. Jeho prací je provázet obyvatele města na vlastní žádost na onen svět. Vše by pokračovalo i dál, kdyby Erikovi v uších neustále nezněla dávno zapomenutá melodie, která rozpoutá jeho osobní revoltu proti systému i proti samotnému Stanovi.

Reálný život ve virtuálním světě

Štindl sice naplňuje známé narativní vzorce ustavené právě Orwellem či Huxleym, ale činí tak velice zdařile. Především aktualizuje klíčový motiv „chleba a her“, který se mění i u obou zmíněných tvůrců. Zatímco u Orwella jsou lidé ovládani proti své vůli, u Huxleyho slavnou drogu užívají dobrovolně jako jednu z možností vnímání reality. U Štindla ale osoby ve virtuálním světě Dorma již reálně žijí, zatímco skutečnost je jen otravná povinnost.

Štindl tak fantasticky literárně zpracovává současný trend vytvářet si různé virtuální avatary a jejich prostřednictvím žít spousty jiných životů.

Štindl se navíc v určitých pasážích uchyluje k působivému naturalismu, za nějž by se nemusel stydět ani Cormac McCarthy. Na tísnivé působivosti pak dodávají i neurčité ilustrace Josefa Bolfa, jenž je právem označen za spoluautora. Rozmazané kontury, nejasnost, do níž je třeba dlouze hledět, až se vyjeví děsivý smysl. Dokonalé propojení obrazu a slova.

Jedinou výtku lze adresovat snad až zbytečnému minimalismu. Příběh je osekán na samou dřeň, Štindl se nepouští do vedlejších linií a soustředí se pouze na ústřední charaktery. Tím ale kniha ztrácí onu bohatost 1984, v níž zkoumání Orwellova fikčního světa a jeho zákonitostí přinášelo téměř stejné literární potěšení jako příběh Winstona Smithe.

***

Ondřej Štindl, Josef Bolf: Mondschein Nakladatelství: Argo, 2012 Hodnocení: 90 %