Liberecké zastupitelstvo trasu silnice R35 neprojednalo

Budoucí trasu rychlostní silnice R35 Českým rájem dnes liberecké krajské zastupitelstvo neschvalovalo, hejtmanův náměstek Martin Sepp (ČSSD) bod z jednání stáhl.

Na jednání zastupitelstva, které mělo koridor pro rychlostní silnici projednat, přijelo několik desítek odpůrců severní varianty s transparenty. Hlasitým hvízdáním a výkřiky jednání narušovali. Podle Seppa ale jejich přítomnost nebyla důvodem, proč bod z jednání stáhl, chce ho ještě projednat s dotčenými samosprávami.

Tři varianty

Ve hře jsou tak stále tři varianty a každá má svá pro a proti. Takzvaná superseverní varianta by napojila Semilsko, a mohla by tak region zatraktivnit pro investory a zajistit nová pracovní místa. Její výstavba by ale podle odhadů stála bezmála 37 miliard korun. Severní varianta, která z velké části kopíruje současnou silnici, bude stát téměř 20 miliard, od začátku proti ní ale bojují ekologická sdružení. Silnice vede chráněným územím Českého ráje, které rozděluje. Ochráncům přírody se to nelíbí. Další variantou je jižní, která by stála 15 miliard korun. Pro ekology je nejpřijatelnější.

Jižní trasa vůbec nevede Libereckým krajem, ale sousedními středními Čechami, je ale nejlevnější. „Dopravu v Libereckém kraji ale vůbec neřeší, z nezávislých posudků vychází jako nejvhodnější severní varianta Českým rájem,“ uvedl Sepp. Při zvolení jižní varianty by podle něj dopravci stejně jezdili po staré silnici a nic by se nevyřešilo. Po vytyčení koridoru volají dopravci i některé obce. „Podle našich radarů projede Radvánovicemi denně kolem 6000 aut a v létě až 8000, silnice se téměř nedá přejít,“ řekla už dříve ČTK starostka Vlasta Špačková.

Lepší spojení s Hradcem

Nová čtyřproudá silnice R35 z Turnova na Jičín by měla zlepšit a zrychlit spojení do sousedního Královéhradeckého a dále do Pardubického kraje a odvést dopravu mimo obce. Už několik let patří k prioritám kraje, o koridoru pro ni měl rozhodnout už loni, žádnou variantu se ale před volbami vybrat nepodařilo. V polovině letošního roku vláda schválila novou Politiku územního rozvoje ČR 2008 a termín k rozhodnutí prodloužila do roku 2010. Vleklé diskuse o silnici ale blokují dokončení územního plánu Libereckého kraje, proto chtělo krajské vedení o trase rozhodnout letos.