Lidé plní posilovny. Hitem je pilates | E15.cz

Lidé plní posilovny. Hitem je pilates

Slávka Petráková

Povánoční nadváha a novoroční předsevzetí o hubnutí. O písecká a strakonická fitcentra je každý rok v lednu velký zájem.

Petra Jelínková z Písku se chystala na ples. Při oblékání večerních šatů zažila šok. Nedopla je. Proto teď shání informace, jak se několika centimetrů v pase co nejrychleji zbavit. „Vždycky jsem byla štíhlá. Po dětech jsem sice přibrala, ale nebylo to tak hrozné. Musím se sebou něco dělat,“ běduje třiatřicetiletá žena. Předsevzetí o zhubnutí si na začátku roku dává mnoho žen i mužů. Potvrzují to trenéři a majitelé posiloven ve Strakonicích i Písku, kam se redaktorky Sedmičky vypravily.
„Začátkem roku vždycky přibudou noví zájemci. Buď ti, co to o Vánocích přehnali s jídlem, nebo ti, co si dali novoroční předsevzetí a chtějí něco udělat pro tělo. Někdo vydrží, jiný po pár měsících skončí,“ říká Antonín Moravec, osobní trenér a provozovatel strakonického fitness, spinningového a jumpingového centra . Nejviditelnějšího efektu, který se může dostavit už po měsíci, podle něj docílí cvičenci kombinací posilování s aerobní činností. Tou je cokoliv, při čem se zvedne tep. Například běhání nebo jízda na kole.
Snaze o zhubnutí pohybem by měl odpovídat i jídelníček. „Proto zájemcům sestavuji individuální program a zároveň jídelníček,“ dodává Moravec.
Podobná situace je i v Písku. Zájem o cvičení mají mladí i důchodci. Ženy chtějí častěji pevnější bříško a zadeček, muži posilují více horní partie. „Po Vánocích je určitě návštěvnost vyšší. Hlavně ve večerních hodinách. Více sem ale chodí ženy,“ popisuje Pavlína Malkusová z píseckého Harmony Wellness Clubu. Stále oblíbenější je bilanční cvičení pilates. Při něm se posilují vnitřní svaly a záda. Lidé cvičí v leže na podložkách. Klienti v Harmony Wellness Clubu uzavírají smlouvu na dvanáct měsíců. To je nutí chodit cvičit celý rok. Plno je od ledna do března. „Pak lidé vyrážejí do přírody, na kola a návštěvnost je menší,“ říká Malkusová.
Z aktivit, které fitnesscentra a posilovny nabízejí, jsou to kromě posilovacích a kondičních cvičení i spinning, jumping, jóga, pilates, fitbox, aerobik a spousta dalších. Je třeba začít vedle cvičení i s dietou? „Nedoporučuji žádné drastické diety, ty jsou dobré tak na zničení metabolismu. Je dobré hubnout pod dohledem, aby si člověk udržel pevnou vůli,“ radí odbornice na cvičení a výživu Štěpánka Halamová ze Strakonic.
V jídle doporučuje pravidelnost a pitný režim. Z potravin by si lidé měli vybírat ty, které obsahují co nejméně stabilizátorů, takzvaných éček . Každý by měl brát v úvahu fyzické možnosti a zdravotní stav. „Je totiž třeba, hlavně u začátečníků, kontrolovat i tepovou frekvenci a nepřetěžovat srdce. Každá aktivita potřebuje trénink,“ dodává Halamová. Větší problém než dvě tři povánoční kila vidí v neviditelném nabírání, které po několika letech může způsobit deseti i dvacetikilovou nadváhu. Ale i to jde podle ní řešit.

Autor: Slávka Petráková
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!