Lidé se probudili z voucherového pobláznění. Mnohé totiž zklamaly

Sedmička zjišťovala, jak čas prověřil fenomén slevových poukazů na jídlo. Někteří restauratéři si jimi spíše naběhli.

Asi před dvěma lety Brno zasáhl boom slevových portálů, které na webu prodávají poukazy na vše možné i nemožné.

Brňané se voucherů zprvu nemohli nabažit. Dnes už se ale lidé na nabídku hostiny za pár korun často dívají skepticky. Tak jako Michal Novák.

„Jídlo na talíři zdaleka neodpovídalo slibům voucheru. Já sám podobné slevy nevyužívám, do restaurace jsem šel jen proto, že jsme poukaz dostali,“ říká Novák. Podle svých slov nepatří mezi ty, kteří věří, že je možné se ve třech lidech v restauraci najíst za 250 korun.

„Podnik, který jsme navštívili, můj názor rozhodně nezměnil,“ říká Brňan.

Vouchery tak dnes sice návštěvníky přitáhnou, ale ti se mnohdy už do zařízení nevrátí, protože nedostanou to, co čekali. To, že zájem o vouchery i kvůli nedobrým zkušenostem opadá, potvrzuje zakladatel nejznámějšího slevového webu Slevomat Tomáš Čupr. „Lidé se již probudili z prvotního pobláznění a nyní více zvažují nákup. Počet slevových serverů stále ubývá. Někteří se napálili a už nakupují jen na spolehlivých portálech,“ dodává Čupr.

Přitáhnou zákazníky?

To, proč na slovo voucher někdy personál restaurací reaguje takřka podrážděně, vysvětluje jedna z číšnic.

„Hodně lidí přijde se slevovým voucherem, dá si jen to, co za něj dostane, a bez koruny spropitného odchází,“ vysvětluje důvod občasné rozladěnosti personálu servírka Jana. Pracuje v restauraci v centru Brna. „Pokud je navíc takových zákazníků za den více než normálních klientů, je to peklo,“ říká ze zkušenosti.

Pokud se k tomu všemu ještě přidá nevalná kvalita jídla, na kterém se majitel podniku snaží ušetřit, má slevová poukázka přesně opačný efekt a výdělky mohou jít dlouhodoběji dolů.

Je to na restauratérech

„Slevové servery jsou moderním marketingovým nástrojem a měly by provozovateli restaurace nalézt novou klientelu a seznámit lidi s jeho nabídkou a kvalitou služeb. Výsledná sleva, kterou restauratér poskytne, je nákladem, který by případně investoval do klasické rozhlasové nebo tištěné reklamy,“ vysvětluje Čupr.

O časté chybě podnikatelů, kteří prodají vouchery, ale s jejich výměnou za služby už je to horší, dobře ví. „Úspěšnost této formy propagace je především na samotném restauratérovi, který by v žádném případě neměl dělat rozdíly mezi klasickými zákazníky a návštěvníky restaurace se slevovým voucherem,“ zdůrazňuje Čupr.

Propagaci s využitím slev si podnikatelé musí dobře propočítat. Pokud totiž majitel neodhadne vhodný počet slev, může si zavařit. Akce k nabízeným jídlům jsou navíc vázány časovým termínem. I to představuje potenciální příčinu rozzlobenosti zákazníků.

Na internetových diskuzích u mnoha slevových nabídek do restaurací se objevují nespokojené příspěvky zákazníků, kteří kvůli plné kapacitě restaurace svou slevu propásli a kupon jim propadl. V tomto případě se však jedná o chybu zákazníka. Ten by si měl udělat rezervaci co nejdříve a nečekat na poslední den platnosti voucheru, protože se skutečně velmi často stává, že restaurace má na ten den již plno, a kupon tak propadne.

Dalším úskalím je ve valné většině restaurací nemožnost si jídlo nechat zabalit a odnést si jej domů. A to i v případě, že kupon v daném dni propadá a restaurace už nemá místo pro rezervaci stolu. Svou zkušenost s vouchery podrobněji popisuje Novák.

„Voucher jsem dostal na poslední chvíli od známého, který nebyl z Brna. Dva dny před skončením platnosti jsem volal do restaurace, abych zarezervoval stůl. Místo měli už jen později večer a v kuřácké místnosti. Protože jsme chtěli jít na večeři i s malou dcerou, zeptal jsem se, je-li možné tedy jídlo pouze nechat zabalit a vyzvednout. To odmítli,“ vypráví Novák.

Nakonec se ale do restaurace v Králově Poli vydali. „Voucher byl na jídlo pro tři lidi, šli jsme ve dvou a ještě si doobjednali, protože ze slibované hromady masa by se najedl jeden člověk. Na místě jsme nechali jednou tak velkou částku, co stál poukaz,“ popisuje zkušenost Novák. Další útrata je důvod, proč majitelé restaurací poukazů využívají.

Jídlo stále vede

Slevové vouchery do restaurací a kaváren jsou vedle kosmetiky, sportovních aktivit a masáží na slevových portálech nejvíce nakupovaným zbožím. „Takové slevy využívají především rodiny s více členy, protože pak se to opravdu vyplatí,“ popisuje praxi Alena, číšnice jedné z brněnských restaurací. Díky slevovým voucherům mají totiž návštěvníci někdy možnost ušetřit až sedmdesát procent z běžné ceny jídel.

Menu poskytované prostřednictvím slevových webů tvoří většinou specifická jídla jako steaky, řízky, žebra nebo hovězí tatarák.

Pořídit se dají i méně tradiční pokrmy. Například brněnská restaurace Café 04 nabízí prostřednictvím slevového kuponu tatarský biftek z lososa. Poukaz za 276 korun láká na biftek pro dva lidi. Restaurace avizuje, že jde o padesátiprocentní slevu.

Sedmička nicméně při návštěvě podniku zjistila, že jídlo podle menu stojí 358 korun. Sleva tedy není ani třicetiprocentní.