Děti se ocitly ve „věkové kompresi“; nechtějí od Ježíška hračky

plyšák, ilustrační foto

plyšák, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Letos k Vánocům si osmiletý Thomas přeje laptop, aby nemusel používat ten, co patří jeho mamince. V loňském roce, když mu bylo sedm, dostal iPod... Letošní Vánoce budou charakteristické vývojovým posunem společnosti k vysoce technicky vyspělým zařízením, vývojem, který neminul ani děti. Výrobci hraček se museli přizpůsobit nejen technické revoluci, ale i společnosti procházející hlubokou změnou.

Výrobci jsou „obětí fenoménu, kterému se říká 'věková komprese', napsal list Le Monde. To znamená, že děti se v mnohem mladším věku cítí být staršími“, řekl Eric Rossi, generální ředitel společnosti Vivid Europe, která vyrábí například chlupaté hračky Smasha-Ballz.

Příčinou tohoto fenoménu podle něj je technický vývoj, ale také vystavování dětí médiím, ať už jsou pasivní v podobě televize nebo aktivní, jako je internet nebo mobilní zařízení. „Děti rostou rychleji než kdy dřív, a tudíž je nezajímá trh s hračkami. Poslední, kterou dítěti můžete koupit, je tak kolem devíti let, zatímco před dvaceti lety to bylo jedenáct let,“ dodal Rossi.

Chlapec hrající si s autíčky, ilustraceChlapec hrající si s autíčky, ilustrace | Profimedia.czStále menší děti se dnes zajímají o technologickou zábavu více, než o klasické hračky

Tento fenomén, který výrobci hraček studovali dlouhou dobu, nicméně nenastává každý rok. Například loni tak citelný nebyl. Tehdy mnoho velkých jmen mezi výrobci hraček přišlo na trh se specifickými produkty, které měly úspěch i mezi staršími dětmi: Hasbro uvedlo rotující kolečka Beyblade a dětské pistole Nerf; Lego mělo sérii Ninjago a Mattel představil upíří panenky Monster.

Hračky jsou pro "prcky"

„Často si pak mladší sourozenci příští rok začnou hrát s těmito hračkami, protože je vidí u svých starších sourozenců. Ale ti o ně v tu chvíli ztratí zájem, protože si nechtějí hrát s hračkami, které se líbí 'prckům',“ vysvětlila analytička Frédérique Tuttová.

„Nové formy technologií jsou nyní součástí každodenního života dětí, které jsou k nim přitahovány víc než k tradičním hračkám,“ dodala Florence Pilardová, marketingová manažerka firmy Meccano, výrobce tradičních stavebnic.

Některé rodiny se proto vůbec nerozmýšlejí utratit celý rozpočet na hračky pro své potomky na herní konzoli do obývacího pokoje nebo počítačovou hru, která bude společným dárkem pro všechny děti. A už děti od sedmi let si Ježíškovi píší o produkty určené dospělým.

Rozvedení rodiče: děti dostávají dvojnásobek dárků

Ztrátu tohoto cílového trhu nicméně vyvažuje jiný fenomén, kterým je čím dál tím vyšší počet rozvedených rodičů, což znamená, že děti zhusta dostávají dvojnásobek dárků, dodal Rossi. A přispívá také to, že i jejich prarodiče průměrně žijí déle.

Výrobci hraček se pochopitelně novým trendům snaží přizpůsobit. „Musíme nyní zapojovat víc akcí, abychom děti nalákali,“ vysvětlil Rossi. „Za stejnou cenu jako dříve teď naše plyšové hračky dokážou dělat víc věcí. Když zmáčknete určité místo na jejich těle, udělají nějakou akci a navíc vydají zvuk, zatímco dřív dělaly jen jedno nebo druhé.“

Děti u počítačové hry, ilustraceDěti u počítačové hry, ilustrace | Profimedia.czS počítačovými hrami nemůže například tradiční autodráha vůbec soupeřit

Devět z deseti dětí hraje počítačové hry

Také firma Meccano byla nucena změnit strategii, aby dokázala dál vyrábět hračky, které budou pro straší děti zajímavé. Proto se nyní soustřeďuje na „postavy z počítačových her, které děti znají“, uvedla Pilardová. „Devět z deseti dětí v současnosti hraje počítačové hry,“ dodala.

Proto společnost Meccano koupila licenční práva na Rayman Raving Rabbids, Sonic a Gears of War a současně vyvíjí specifické produkty, které si mohou děti samy postavit. „Znamená to, že bychom se na tomhle trhu mohli udržet o něco málo déle,“ řekla Pilardová.