Londýn je nejvyhledávanější lokalitou mezi maloobchodními řetězci

Londýn je z pohledu mezinárodních maloobchodních řetězců nejatraktivnější lokalitou. Na druhém místě je Paříž a třetí Moskva. Vyplývá to z nejnovější studie poradenské společnosti Jones Lang LaSalle (JLL) s názvem “Destination Europe 2013”.

“Londýn je pro mnoho maloobchodních řetězců odrazovým můstkem, kde jejich mezinárodní expanze začíná. V poslední době jsme zaznamenali řadu příkladů amerických a čínských maloobchodníků, kteří zvolili právě tuto cestu. A další budou pravděpodobně následovat, bude je přitahovat úspěch nových nákupních center typu Westfield a poptávka soustředěná na etablované nákupní třídy Bond Street, Oxford Street, Regent Street nebo Covent Garden. Oceňují tamější stabilní tržní prostředí, čilý turistický ruch, politickou stabilitu a transparentní realitní trh,” vysvětluje vedoucí týmu maloobchodních nemovitostí pro region EMEA v JLL James Dolphin. Nicméně vzhledem k omezenému hospodářskému růstu v západní a jižní Evropě se maloobchodníci paralelně zaměřují na Východ. “Rozvíjející se trhy nabízí řadu atraktivních příležitostí k expanzi. Nájemné je obecně nižší než na vyspělých trzích a předpoklady růstu prodejů jsou jednoznačně větší,“ míní vedoucí evropského výzkumu maloobchodního trhu JLL James Brown.

Petrohrad tak zaujímá v uvedeném žebříčku 8. místo, následuje Praha (9. místo), Istanbul (11. místo), Varšava (19. místo) a Kyjev (23. místo). „Města střední a jihovýchodní Evropy jsou v první třicítce zastoupena mnohem častěji než města jižní Evropy. Pro maloobchodní řetězce etablované na tzv. vyspělých trzích je střední a východní Evropa přirozeným směrem expanze poskytující zajímavé příležitosti růstu a možnost diverzifikace,“ dodává Brown.

Zara je jediným maloobchodním řetězcem se 100% pokrytím všech sledovaných klíčových trhů a proto se nachází na špici pomyslné pyramidy. Zaru následuje H&M, které pokrývá 96 % trhů, The Body Shop, Benetton, Mango Lush, Tommy Hilfiger, Timberland a Foot Locker jsou přítomni na 80 % sledovaných klíčových trhů. Itálie je předním exportérem výrobků pro maloobchodní trh, ze země pochází 17 % maloobchodních řetězců. Na druhém místě se umístily Spojené státy s 16 %, třetí je Británie s 13 %. Nicméně se očekává, že USA v příštím roce Itálii předstihnou.

„Třebaže českému maloobchodnímu trhu dominují především nákupní centra, v Praze se také úspěšně rozvíjí nákupní ulice typu high street, ke kterým patří především bulvár Na Příkopě a zejména dolní část Václavského náměstí, a dále Pařížská ulice, kde se soustředí luxusní značky. Praha je touto diverzifikací maloobchodního trhu v zemích střední a východní Evropy výjimkou a je tedy velmi zajímavá pro mezinárodní maloochodníky,“ soudí Filip Kolmer z pražské pobočky JLL. V poslední době vstoupily na český trh značky Pandora, Parfois, Karen Millen, Butler´s, T.M. Lewin a Inglot, Dolce & Gabbana, Tiffany & Co., Jimmy Choo, Loro Piana a Rimowa. „Další značky navíc zvažují vstup na pražský trh v příštím roce,“ dodává Kolmer.