Máj na Národní třídě se proměnil v My. A opět láká k nákupům

Před pár lety ho málem zbourali, v roce 2007 se obchodní dům Máj na Národní třídě stal národní památkou. Teď je z něj My.

Blyštivé figuríny, krabice s vybalovaným zbožím a nervózně pobíhající prodavačky, tak to vypadalo v obchodním domě My na Národní třídě ještě na sklonku minulého týdne. Přípravy k otevření vrcholily.

Firma Tesco Stores přišla v Česku s novým konceptem obchodního domu pod názvem My (čteno máj – anglicky můj). Zákazníci bývalého Máje jsou oproti ostatním ve výhodě – díky stejné výslovnosti si nemusejí zvykat na nový název. Na My se ještě letos přejmenují všechna Tesca v Praze.

„Změnili jsme interiér, přitáhli ze světa nové značky. Zboží je přehledně členěné a jednotný pokladní systém umožňuje lidem zaplatit u kterékoli pokladny. Zákazníci si mohou na jednom místě vybrat z mnoha stylů, značek a cenových relací,“ říká ředitel pražského obchodního domu Martin Beháň.

Někteří analytici maloobchodního trhu nepovažují umístění zboží různých cen na jednom místě za šťastné, Tesco v tom ale vidí přednost. „U nás si můžete koupit tričko za dvě stě anebo za dva tisíce. Trendem posledních sezon je kombinování levnějších značek s těmi dražšími,“ tvrdí marketingová manažerka obchodních domů Tesco Irena Várošová.

V přízemí zrekonstruovaného domu My zavoní návštěvníkům vstříc italská kavárna Costa Coffee, kde ručně připravují nápoje z čerstvě umleté kávy. Je tam i expresní prodejna potravin. Jinak patří prostory kosmetice a dámským doplňkům.

První patro nabízí volnočasovou módu pro mladé a sportovní značkové zboží. Občerstvit se lidé mohou u juice baru B Juicy. Druhé patro patří takzvané formální módě, tedy oblečení do práce, a spodnímu prádlu. „Někomu přijde vhod tamní úpravna oděvů, jinému třeba poradna pro výběr podprsenek a prádla. U kabinek nával nebude, máme jich dvaatřicet,“ říká mluvčí společnosti Tesco Stores Eva Karasová.

V patře třetím najdou rodiče veškerý sortiment pro své ratolesti, a to nejen z kategorie oblečení, ale i hračky. Zachované zůstaly přebalovací místnosti a nechybí dětský hrací koutek. Zbývající plocha patří elektrozboží.

Čtvrté patro je vyhrazené domácím potřebám a nabízí i výhled na Prahu. Už brzy tam stavbaři dokončí prostornou venkovní terasu, kde bude sezonní restaurace.

Proměnu prodejny potravin v suterénu mohli první zákazníci zhodnotit už 20. června. V potravinách ve všední dny zajišťují i rozvážkovou službu.

A mohou se zákazníci My těšit i na vstřícný personál? „Všichni naši zaměstnanci prošli speciálním školením na prodejní dovednosti a zbožíznalectví,“ ubezpečuje ředitel obchodních domů Tesco Marcus Chipchase. My na Národní je podle něj po Liberci druhým obchodním domem, který po všech stránkách odpovídá trendům moderního nakupování.

Dům měli zbourat

Přitom nechybělo mnoho a dům z roku 1975 mohl být zbouraný. Lidé, kteří pokládali Máj za ošklivou připomínku starých časů, pak zažili překvapení. Historik architektury Rostislav Švácha uspěl s návrhem na prohlášení budovy národní památkou. Jako významný doklad architektury sedmdesátých let 20. století, navazující na meziválečný funkcionalismus.

Máj navrhli architekti libereckého ateliéru Miroslav Masák, John Eisler a Martin Rajniš, inspirovaní projektem pařížského Centra Georgese Pompidoua. Nicméně ani experti nebyli jednotní v názoru, zda jde skutečně o skvost hodný pozornosti.

„Pro mě Máj památkou je. Byl to na tehdejší dobu významný počin, slovem americký obchoďák,“ přiklonil se k Šváchovi například herec a architekt David Vávra.

Dohoda s památkáři

Boj o „obchoďák“ vrcholil v únoru roku 2006, kdy jeho vlastník, obchodní řetězec Tesco, požádal o demoliční výměr. Vyvolalo to bouři nevole. Když rok nato ministerstvo kultury prohlásilo Máj kulturní památkou, majitelé zavětřili problémy. Báli se, že jim památkáři budou plány na radikální rekonstrukci objektu komplikovat. Třecí plochy se ale podařilo eliminovat.

Rekonstrukce se týkala především interiéru, vytvořeného ve spolupráci se společností Fitch. Zůstaly původní stropy, fasádu nechala společnost pouze renovovat.

„K rekonstrukci jsme přistoupili citlivě. Zásadní kroky se konzultovaly s památkáři i s autory původního návrhu. Zachovali jsme klíčové prvky, které jsou charakteristické pro tento objekt jako kulturní památku, a zároveň vyhověli požadavkům na moderní nakupování,“ shrnuje Eva Karasová.

Zásadní změnu podle ní doznala prosklená hala s eskalátory. Jednu její prosklenou stěnu, která má sousedit v budoucnu s plánovaným COPA centrem, stavbaři zčásti nahradili plnou.

Po šestiměsíční rekonstrukci je hotovo. Stačí jen vstoupit a otevřít peněženky.