Maturanti už neguljajut v parke, ale tahají kry z východního Ruska | E15.cz

Maturanti už neguljajut v parke, ale tahají kry z východního Ruska

Parodie a degradace výuky. Taková slova nachází učitelé při myšlence na státní maturitní zkoušky.

Maturita nanečisto. Jak uspěly klatovské školy? „Vcelku dobře,“ shodují se ředitelé. Ovšem porovnání s jinými školami nemají. Od společnosti Cermat, která stojí za státními maturitami, dostali pouze výsledky jednotlivých žáků.

Talisman zakázán

Na Střední zdravotnické škole v Klatovech prošlo státní maturitou padesát žáků. Zhruba pět jich neuspělo. Zkoušku museli složit z matematiky, češtiny a cizího jazyka. Studentka střední zdravotnické školy Romana Suková si na průběh zkoušky nemůže stěžovat. „Nebylo to nijak složité. Zvládla jsem to až překvapivě dobře. Matematiku jsem zvládla na sedmdesát procent a u jazyků jsem přeskočila osmdesát procent,“ říká studentka. Ovšem pro studenty je maturita jako maturita. Učitelé a ředitelé škol vidí státní maturitu úplně jinak.

„Písemný test byl jediný objektivní. To se o zbývajících zkouškách říci nedá. Navíc u státních maturit jsou docela přísná pravidla,“ tvrdí ředitel střední zdravotnické školy Jaromír Veselý. Studenti prý nesmí mít na stole lahev s pitím kvůli tomu, že by na ní mohli mít napsané taháky. Stejně tak je zakázaný talisman, který je u maturit tradicí už spoustu let. „Vůbec to nechápu. Přitom maturanti mohou mít tabulky a další pomůcky, na které si mohou napsat taháky stejně jako na lahev s pitím. Možná i méně nápadně. A talisman? To je taky docela nesmysl. Nedokážu si představit, jak nějaká studentka píše tahák na svého oblíbeného medvídka,“ pousmál se ředitel.

Řada pedagogů považuje státní maturitu za parodii a některé otázky v testu prý degradují maturitu na nízkou úroveň. Zvlášť varianta s nižší obtížností. Redaktor Sedmičky oslovil zhruba dvě desítky lidí, kteří maturovali v různých obdobích a seznámil je s obsahem testů státních maturit. Reakce byla vesměs stejná. Všichni kroutili hlavou nad tím, co se může u maturity objevit. „My jsme se sice u zkoušek dospělosti opírali o Sovětský svaz, ale tohle je docela síla. Dnes už bych rozhodně maturovat nechtěl. To bych radši zase říkal ja guljaju v parke,“ tvrdí Martin Váchal, který maturoval v Sušici v roce 1974.

Student vysoké školy pedagogické Radek Homolka je stejného názoru. „Je opravdu zarážející, že do budoucí praxe budou studenti odcházet naplněni informacemi o lodích, které táhnou kry do oceánu nebo že cena kašmíru šla dolů natolik, že druhý den už nebylo na čínskou rýži ani dobré ruské nože. To má být maturita?“ směje se. Většinu dotazovaných lidí navíc zarazilo, že test je dělaný podobně jako v autoškole. Tedy ke každé otázce je na výběr z určitých možností.

„Takovou maturitu by zvládl naprostý hlupák, který je rád, že proleze do páté třídy. Myslím si, že úroveň vzdělávání našich dětí jde ke dnu. A jednou na to tahle země doplatí. Už nic nevyvážíme, jediné, co zatím můžeme vyvážet, jsou kapacity v určitých oborech. Ale s takovými vědomostmi?“ lomí rukama podnikatel Karel Bureš, kterému projde pod rukama řada maturitních vysvědčení, když přijímá nové zaměstnance. Ani ředitel Integrované střední školy v Klatovech Miroslav Karnet není se zadáním státní maturitní zkoušky spokojen. „Dětem v první řadě chybí motivace k tomu, aby byly lepší než ti ostatní. A to nevyřeší žádná státní maturita. Jestli nám má zkouška ukázat, že na té či oné škole jsou studenti hloupí, jinde chytří a jiná škola je mezi nimi, na to opravdu takové testování nepotřebujeme,“ míní ředitel.

„Je pravda, že i přístup studentů ke státní maturitě byl jiný, než kdyby to bylo naostro. Ale za celou školu mohu říci, že výsledky nedopadly nejhůř. Dokonce mě překvapilo, že třeba v matematice byli úspěšnější žáci našich nástavbových ročníků než studenti čtyřletých oborů,“ prozradil Karnet.

Černí baroni

Ani klatovské gymnázium se od ostatních středních škol ve výsledcích příliš nelišilo. „Státní maturitou prošlo více než sto studentů s uspokojivým výsledkem. Samozřejmě si většina zvolila tu variantu s nižší obtížností,“ uvedl zástupce ředitele Václav Vogeltanz. Podle některých studentů i učitelů však nastal problém s vyhodnocením testů společností Cermat. Ta dostala stížnosti na nesmyslné výsledky. Celkově bylo chybně opravených dvanáct tisíc testů.

„Připadal jsem si jako Šternberk z Černých baronů. Splnil jsem na sto dvacet procent,“ směje se Pavel Koura. Podle ředitele Cermatu Pavla Zeleného způsobili chyby hlavně zadavatelé a hodnotitelé testů na školách. To se ale studentům a učitelům nelíbí. „Chyby v takovém rozsahu? Tomu vůbec nevěřím, že by za to mohli učitelé jednotlivých škol,“ kroutí hlavou Anna Písaříková. Cermat už sice rozeslal správné výsledky, nyní ale musí najít proti podobným chybám opatření.

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!