Motorkáři z Frýdku-Místku: Přítulku za zády a jde se orat

Svoboda. Každý si ji představuje jinak. Pro motorkáře znamená možnost sednout na choppera a vyrazit ven.

‚Harley s tebou‘ je jeden z nejpoužívanějších pozdravů motorkářů. Ti na jaře vytáhli z garáží své s láskou opečovávané mazly, jak jim říkají, na hlavu nasadili škopky a vyrazili ven. A ať přes týden pracují jako dělníci, manažeři nebo třeba policisté, o víkendech se mění v dravce v kůži. „Práce, rodina, všechno musí zůstat doma. Když někam dojedeme, řešíme motorky, tipy na servisy, ale nesmí se mluvit
o starostech z domu. To je nepsaný zákon. Chceme si to prostě užívat,“ vysvětluje jeden z nejstarších
frýdecko-místeckých motorkářů šestapadesátiletý Jiří Ručka. Na motorkách jezdí od dětství. Začínal na staré, německé motorce, potom přešel na ‚pincka‘ a dnes má choppera, silnou motorku, která převládá při spanilých jízdách. „Auto je obyčejná bedna, ale moje Honda je totální svoboda. Dám na hlavu kokos, to je otevřená přilba, a jedu. Většinou vyrážím s partou podobně postižených lidí. Někdy
jedeme ve čtyřech, jindy nás je až padesát,“ vypráví o víkendových spanilých jízdách Ručka, kterému všichni ostatní říkají Dědek. Ačkoli není motorka zrovna levnou záležitostí, ve městě má spoustu přátel,
kteří také podlehli motorkám. „Bydlím na sídlišti v Místku a v sousedství žije dalších šest motorkářů,“
uvádí Dědek. Společně s nimi loni najel kolem šesti tisíc kilometrů. „Na motorkářské srazy vyrážím hlavně tady, na severní a jižní Moravu,“ dodává Ručka.

Zvláštní slovník

Motorkáři se mezi sebou neznají jmény, ale pouze přezdívkami. Šestatřicetiletému Michalu Kubicovi, který má jednu z mála frýdecko-místeckých prodejen s vybavením pro jezdce na chopperech, každý říká Mishk. „Je to podle mého jména. Někteří z nás si pojmenují i motorku. Mám Yamahu a říkám jí Misha,“ přibližuje motorkář z Nižních Lhot. Ten také začínal jezdit na slavné Pionýru a poslední čtyři roky
má choppera. „Jezdím každou volnou chvíli. Na motorce se mi nejvíce líbí ta svoboda. Vypnu a na nic nemyslím. Několikrát ročně jedu i na sraz. Na něm je úžasné, že se sejde spousta skvělých lidí, člověk
se seznámí, pobaví se o motorkách,“ vysvětluje Kubica.
Jemu podobných tam bývají stovky. „Přijedu tam, zdravím se a bavím se s cizími lidmi, jako bychom se znali sto let,“ líčí Mishk. Motorkáři mají i jedinečný slovník. „Vyjížďkám říkáme, že jdeme orat. Cestovní
motorky jsou kelímky, slabší kousky zase chrchly. Technické průkazy a řidičáky jsou pro nás noty. Krmivo nebo šnaps jsou pohonné hmoty,“ zmiňuje hrstku ze „slovníku motorkářských slov“ Kubica.
Batůžek, přísavka, klíště nebo přítulka jsou označení pro spolujezdce. Tak začínala většina žen, které se do těžkých strojů zamilovaly. S Mishkem jezdila dvaatřicetiletá Jana Kubíčková známá jako Dakotka. „Před dvěma lety jsem se s Michalem vozila jako batůžek. Strašně mě to chytlo, tak jsem si koupila choppera. Jsem rockerka, takže ta kůže a celkový styl je mi blízký,“ přibližuje Dakotka. Setkání s motorkáři dnes považuje za jednu z nejlepších věcí, která ji v životě potkala.
„Jsou to pohodáři a je na ně spolehnutí. A když má baba motorku, tak je fakt dobrá,“ říká Kubíčková.
Bývalé motorkářce, pětatřicetileté Šmahuli, se na ježdění také líbilo, že byla mezi tolika muži.
„Ženských nás tam moc nebylo, takže si nás chlapi hýčkali. Kdykoliv mi chtěl někdo ublížit, nebo mě slovně urážel, hned se za mě postavila celá parta. Motorkáři prostě drží při sobě,“ vzpomíná Šmahule, která Sedmičce nechtěla prozradit pravé jméno.

Motorkářský klub

Dva roky ve Frýdku-Místku funguje i klub. V něm je dvanáct členů. „Organizujeme hromadné výjezdy a akce. Díky klubu se všichni mnohem lépe poznají. Vznikají tady pevnější vazby a každý každému kryje záda. Jeden se může spolehnout na druhého,“ přibližuje důvod vzniku šestatřicetiletý Kafík, který stojí v jeho čele. Klub také pořádá první a poslední výstřel. „Tak říkáme zahájení a ukončení sezony.
Ta většinou startuje v květnu a končí podle počasí,“ vysvětluje zakladatel klubu.
Ten také dodržuje nejrůznější motorkářské tradice. „Když dojedeme, i my nekuřáci si zapálíme doutník,“ dodává Kafík.
Motorkáři jsou známí jako dárci orgánů. Řidiči chopperů ale nebezpeční nejsou. „Většinu smrtelných nehod způsobí řidiči sportovních motorek. Ti nejčastěji překračují povolenou rychlost,“ říká mluvčí policie Ivan Žurovec.

Kočky na mašinách

Před čtyřmi lety vznikl ve Frýdku-Místku motorkářský klub, který je jen pro ženy. Mezi zakladatelkami
byla i jedenatřicetiletá Dagmar Cvrčková, známá jako Kostička

Proč jste klub, určený jen ženám, založily? Chtěly jsme, aby ženy vstupovaly do světa motorkářů beze strachu. Všechny si pamatujeme, jak byly ty začátky těžké. Všechny jsme měly strach, že sebou v první zatáčce sekneme. Členky nabíráme podle
toho, jak jsou nám sympatické. Zatím je nás pět.

V čem vidíte výhody toho, že jezdíte bez mužů? Když bych vzala jen témata rozhovorů, tak chlapi mluví hlavně o technických detailech motorů. My řešíme, jak se nám jelo, co jsme viděly. Celá jízda je pohodovější, nejsou to žádné závody a máme častější zastávky na kafe. Kluci nás většinou zatáhnou na nějaký motokros.

A má to i nějaké nevýhody, když vyjedete samy? Určitě. Když mám problém, tak si zavolám chapa. Ten si nevolá nikoho a opravuje si motorku sám. A také moje motorka váží přes dvě stě kilogramů. Když jsme na nějakém kopci, tak mi holky musí pomoct, abych s ní vůbec pohnula. Když vyjedu sama, tak se takovým místům musím vyhnout. Vím,
co si mohu dovolit.

Jak mluví motorkáři

• Bárnec: pálení gumy
• Brambořit: ztratit orientaci v polním terénu
• Hladové, žebravé oko: kontrolka rezervy na palivoměru
• Gazůj: popohnání k větší rychlosti
• Houbařit: ztratit se v lese
• Jet kudlu, jet palici: jet bezmyšlenkovitě
• Kochačka, kadla: pomalá, rekreační jízda
• Kozí dech: český kultovní moped Stadion
• Lama: začátečník
• Mařka, mazel, kobyla, kůň: oblíbená motorka
• Nahryznout, nahňápnout, načertit: nastartovat
• Plechovka: osobní auto
• Prekérka: větší problém
• Salám, masák: extrémně široká pneumatika
• Srnomut: hrozící srážka se srnou
• Škopek, blembák, kokos: bezpečnostní helma
• Skřipec: uvíznutí částí těla pod motorkou
• Škubánek: kůže poškozená trny, ostny
• Šlapálisti: cyklisté
• Šlic: větší jizvy, horší zážitky
• Šlupka, strupatice: sjetá pneumatika s nedostatečnou hloubkou dezénu
• Špatenka: menší problém
• Vražda, vydechlina, vrána: hanlivé označení staršího, neudržovaného stroje