Na nádraží bude k mání i jízdenka na taxi

Po vzoru ruzyňského letiště si svoji taxislužbu vybírají také České dráhy. Taxíky s logem ČD taxi budou jezdit od hlavního nádraží.

Místo: hlavní nádraží, parkoviště za kusou první kolejí. Čas: od šesti hodin ráno do deseti hodin večer. To je provozní řád nové taxislužby, kterou pro Pražany a zejména návštěvníky metropole připravují České dráhy.

Žlutá auta s nápadným modrobílým označením ČD taxi na kapotě začnou po Praze jezdit po letních prázdninách.

„Na hlavním nádraží je soustředěná většina dálkových vlaků a je tam největší pohyb cestujících. Proto jsme vyčlenili pět parkovacích míst pro taxislužbu přímo v areálu stanice, kde dnes parkují zaměstnanci. Podobné to bude také na hlavních nádražích v Brně a Ostravě,“ říká Petr Moravec z generálního ředitelství Českých drah.

Cestující se tak přímo z prvního nástupiště, aniž by museli projít nádražní halou, dostanou k taxíku, který je odveze na cílovou adresu. Podle Moravce přitom nejde o žádnou službu pro bohaté klienty. Naopak - taxikáři by měli vozit především „obyčejné“ obchodní cestující a referenty, kteří jezdí do Prahy za byznysem.

„Řada lidí by na služební cestu mohla jet vlakem, ale často mají problém dostat se na místo určení, a pro tu svobodu jezdí raději autem. Když jim umožníme dostat se za dobrou cenu do cíle, věříme, že je přilákáme,“ říká Petr Moravec z generálního ředitelství Českých drah.

To nejzajímavější na ČD taxi by totiž mohla být jejich cena. „Určitě nevybereme taxíky, které budou nejdražší a nabídnou nám i největší procento provize. Nechceme lidem taxíka kupovat, ale požadujeme, aby měli zvýhodněnou cenu,“ podotýká Moravec.

Podle informací týdeníku Sedmička se do výběrového řízení zatím přihlásilo čtrnáct taxi dispečinků a společností. Mezi nimi i všichni hlavní hráči na pražské scéně.

„Přihlásili jsme se, ale s nastavením ceny si zatím nevím rady. Je těžké odhadnout, kolik cestujících taxislužbu využije a jaký bude obrat,“ říká Jiří Kvasnička, šéf AAA radiotaxi, největšího dispečinku v Praze.

Rozhodne rozdíl osmi korun za kilometr?

Do užšího kola vyberou České dráhy tři nejzajímavější uchazeče, teprve poté se začne licitovat o ceně. Do soutěže by se tak mohla třeba výrazně promítnout i cena nejnovější pražské taxislužby Tick Tack. Začala jezdit na začátku února a inzeruje zatím nejvýhodnější tarif na trhu. „Držitelé zákaznických karet mohou ušetřit až třicet procent z ceny jízdného, a cena za kilometr tak klesne na 19,50 korun,“ slibuje provozní manažer projektu Pavel Nytra.

Pro srovnání – nejdráž si mohou pražští taxikáři účtovat osmadvacet korun na kilometr jízdy.

Taxík počká i na zpožděný vlak

Podle představ zadavatele má být služba natolik pohodlná, že si zákazník koupí spolu s jízdenkou voucher na taxi až do cílové stanice. „Vypadat bude stejně jako jízdenka na vlak. U první koleje bude na cestujícího už čekat taxikář, který jej zaveze na místo určení. Pokud budou dispečinky schopné garantovat cenu předem, nemusel by zákazník vůbec vytahovat peněženku,“ vysvětluje Moravec. Zároveň by měl cestující zaručené, že taxikář počká i na zpožděný vlak.

I když o ceně se bude ještě jednat, je řada podmínek, která ČD taxi splňovat musí. Například, že auta nebudou starší osmi let.

Původně měla být auta ve stejných modrobílých barvách jako je logo železnice, nakonec však zvítězila žlutá, na kterou si obyvatelé Prahy už tři roky zvykají.

„Budou žluté, aby řidiči mohli využívat vyhrazené pruhy pro taxíky. Požadujeme, aby nám vyčlenili přední kapotu či zadní sklo na logo Českých drah,“ vysvětluje Moravec.

Kromě dobrého technického stavu budou železničáři kontrolovat i čistotu uvnitř vozu – třeba čalounění a zápach.

Každého šoféra si železnice prověří

Jiné povinnosti se budou týkat samotných řidičů. Kdo bude mít záznam na magistrátu, tedy trest či pokutu, do výběru se nedostane. „Podobnou prověrkou procházejí řidiči i při jiných výběrových řízeních na taxislužby. Například při zakázce na ruzyňském letišti,“ říká ředitel městského dopravního odboru Jan Heroudek. Při změně šoféra budou muset dispečinky žádat železnice o souhlas.

České dráhy mají v současnosti ty nejlepší podmínky na konkurz, v Praze totiž řidičů taxi neustále přibývá. Tím vzrůstá i konkurence. Loni už mělo platnou zkoušku pro jízdu v hlavním městě téměř 5900 lidí. Je to o dvanáct procent více než předloni.

Taxikáři přibývají hlavně kvůli krizi

Přibývá taxikářů, kteří dojíždějí za prací z okolních obcí. „Pravidelně dojíždějí na pražské štafly šoféři z Černošic, Dobřichovic nebo Úval,“ míní Heroudek.

Podle něj se „novými“ taxikáři stávají starší lidé kolem šedesáti let, kteří kvůli krizi ztratili práci, nebo naopak mladí muži, kteří si taxikařením o víkendech přivydělávají k hlavnímu zaměstnání.

„Podle naší statistiky tak více než dva tisíce mimopražských řidičů může nabízet své služby v metropoli,“ říká Jiří Bureš z magistrátního oddělení taxislužby. Taxikáři mají vlastní živnostenský list, ale sdružují se pod dispečinkem, který jim zadává práci.

Která další pražská nádraží taxíky obsadí?

Dispečink, který vyberou České dráhy, musí zajistit taxikáře nejen na hlavním nádraží v Praze, ale i v Brně a Ostravě. Žádný dispečink v Česku ale takový rozsah služeb nemá, a tak se budou muset taxislužby spojit do sdružení. Vítěz obdrží pětiletou koncesi s opcí.

„Pokud se ČD taxi osvědčí a služba bude využívaná, budeme uvažovat o rozšíření. V Praze připadá v úvahu například Masarykovo nebo smíchovské nádraží,“ říká Moravec.