Nádražní unikát je na prodej
Od roku 2004 je na seznamu technických památek, v jejích útrobách jsou původní nádrže na vodu a parní kotel z americké lokomotivy. Vodárenská věž na východním nádraží nemá obdobu v celé České republice a dráhy teď pro ni hledají kupce.
„Pro České dráhy je výhodnější nalézt investora, který vodárenskou věž dokáže využít. Několik zájemců se už přihlásilo. Aby do prodeje věž dále nechátrala, dostala novou plechovou střechu,“ řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Nový majitel věže to ale nebude mít s opravou snadné. Musí skloubit svůj záměr, citlivý architektonický přístup a skutečnost, že věž z roku 1892 je na památkářských seznamech.
„Omezení při opravě budou velká. Věž je i díky svému technickému vybavení jedinečná, přesto si myslím, že je možné vyhovět novému majiteli i památkářům. Například vodní nádrže se dají v novém interiéru efektivně použít,“ dodal Tomáš Skalík ze sdružení Za Opavu.
Co se ale vlastně dá z věže za 290 tisíc korun udělat? Podle architektů je verzí několik. „Trvalé bydlení jde asi zcela vyloučit, i když by se mohl nalézt tolerantní člověk, který by ustál bydlení mezi železničním nádražím a jednou z hlavních dopravních opavských tepen. Spíše si dokážu představit, že zde může vzniknout jedinečná kavárna. Ať už tematická, nebo prostě zajímavá tím, kde a v čem se nachází. Tato náplň by mohla být taky ekonomicky nejvýhodnější. Jsou možné i další koncepce jako galerie, nebo přechodné bydlení ve formě One Room Hotel,“ zapřemýšlel nad stavbou student šestého ročníku architekury v Ostravě Jan Vaněk.
Podle něj je na věži nejpřitažlivější její historie a průmyslový nádech. „Přestavby takových průmyslových památek, jako je opavská vodárenská věž, jsou momentálně veliký trend. Když se to provede správně, tak stavba dostane novou funkci, což je dobře. Jinak je to mrtvé torzo, na které se maximálně dobře dívá. Mě osobně takové stavby naplňují zajímavým neklidem, který je vynikajícím zdrojem inspirace,“ uzavřel Vaněk.
Co by měl nový majitel udělat s vodárenskou věží?