Nejdražší nákupní ulice světa

Pátá Avenue v New Yorku je nejdražší nákupní ulicí na světě. Pražská ulice Na Příkopě je nejdražší v České republice a v žebříčku Hlavní nákupní ulice světa obsadila 20. místo.

Žebříček každoročně zpracovává poradenská firma v oblasti nemovitostí Cushman & Wakefield.

„Nájemné v obchodních jednotkách na pražských Příkopech dosahuje až 2040 eur/metr čtvereční ročně. V České republice je to rekordní částka, která je dána především omezeným množstvím prodejních ploch v této lokalitě. Příkopy jsou prestižní adresou a světové značky o pronájem jednotek na této třídě velmi stojí,“ říká Martin Žížala, vedoucí pronájmu maloobchodních ploch v Cushman & Wakefield v Praze.

„Společně s Václavským náměstím jsou Příkopy nejfrekventovanější nákupní lokalitou, což láká módní značky orientované na široké spektrum zákazníků. Přestože nájmy stále rostou, je těžké najít volnou jednotku. Atraktivitu centra města jako nákupní destinace zvýšilo také nedávné otevření Palladia. Centrum Prahy dnes nabízí přes 180 tisíc metrů čtverečních nákupních ploch,“ říká Jan Kotrbáček, vedoucí pronájmu jednotek v centrech měst ve společnosti Cushman & Wakefield. V posledních dvanácti měsících otevřely na Příkopech své prodejny například Intersport, Yves Rocher nebo MAC (Estée Lauder). Jedná se o vlajkové lodi těchto značek, neboli prodejny, které mají zákazníkům představit to nejlepší ze sortimentu nabízeného v České republice. „Zatímco ulice Na Příkopě a Václavské náměstí jsou nejdražší z hlediska nájmů, nejluxusnější zboží nabízejí obchody v ulici Pařížské. Poptávka po kvalitních obchodních prostorech v Pařížské ulici ze strany významných mezinárodních společností je rovněž značná a cena za pronájem se přibližuje Příkopům,“ vysvětluje Jan Kotrbáček.

Žebříček Hlavní nákupní ulice světa srovnává výši nájemného v maloobchodních jednotkách v celkem 44 zemích světa. Každá země je zastoupena ulicí s nejvyšším nájemným. Žebříček sestavuje společnost Cushman & Wakefield na základě podkladů, které získává od svých expertů v jednotlivých zemích. Sběr dat pro aktuální žebříček proběhl v červnu 2007.

Druhé místo v žebříčku Hlavní nákupní ulice světa patří třídě Causeway Bay v Honkongu (9688 eur/m2 ročně), třetí pařížské Champs Elysées (7364 eur/m2 ročně). Dále následují New Bond Street v Londýně (6498 eur/m2 ročně) a Ginza v japonském Tokiu (5459 eur/m2 ročně).

Ve středoevropském kontextu se Praha jako jediná dostala do první dvacítky zemí. Budapešť obsadila 28. příčku s ulicí Váci utca (1440 eur/m2 ročně), Varšava s ulicí Nowy Swiat skončila na 36. místě (960 eur/m2 ročně) a centrum Bratislavy obhájilo 38. pozici (900 eur/m2 ročně).

Podobnou částku jako v centru Bratislavy platí nájemci i v centru Brna. Nájemné v prestižní České ulici, na Náměstí Svobody a Masarykově třídě dosahuje 890 eur/m2 ročně. Zájem silných zahraničních společností o obchodní lokality v Brně je přitom velký. Přítomnost značek jako H&M, Zara, Mango, Reserved, Benetton nebo Coffeeheaven udávají jasný směr, kam se bude centrum Brna vyvíjet. „V první vlně expanze mezinárodních značek na český trh stály ve středu zájmu pouze Praha a Brno. Dnes se již ohlížejí i po městech s menší populací – jako příklad uveďme Liberec, České Budějovice, Pardubice. Podstatné při jejich rozhodování je, aby města měla jasně definovanou a dostatečně velikou nákupní část a kvalitní nemovitosti, které umožňují obchodní využití,“ říká Jan Kotrbáček z C&W.