Nové budovy České dráhy nestavějí, Karlovy Vary jsou výjimkou

Z ostudy chloubou města. Horní nádraží v Karlových Varech se brzy dočká nové podoby.

České dráhy už mají stavební povolení od Drážního úřadu. Přestavba Horního nádraží by měla začít ještě letos, zbývá už jen ve výběrovém řízení ukázat na firmu, která zbaví Karlovy Vary jedné z jejich největších ostud. V anketě Sedmičky ji tak označila pětina z téměř čtyř stovek čtenářů. Hůř dopadl už jen Národní dům, který stojí v centru města. Pro ten hlasovala čtvrtina.

S demoličními pracemi chtěli stavbaři začít loni na podzim, prosvětlená dvoupodlažní budova měla přivítat první cestující už letos. To se však také kvůli průzkumům spojeným se stavebním řízením nepovede.

„Nejdřív musíme zajistit technologie nezbytné k drážnímu provozu,“ zdůvodňuje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. „Potom přijde na řadu přestěhování krajského centra osobní dopravy Českých drah a nakonec musíme připravit dočasné prostory pro prodej jízdenek,“ představila harmonogram prací.

Nová budova nahradí tu, která vyrostla po válce na místě původního nádraží z konce 19. století. Už tenkrát se zřejmě počítalo s tím, že tady jednou někdo postaví nádraží honosnější. Doba změny právě přichází.

„Je to historický okamžik z pohledu Českých drah i z pohledu celé země,“ prohlašuje o připravované výstavbě nového Horního nádraží Milan Matzenauer, náměstek generálního ředitele Českých drah.

„Po republice máme 991 nádražních budov. Nové ale nestavíme, pouze staré opravujeme,“ upozorňuje, že stavba nového Horního nádraží v Karlových Varech se zapíše minimálně do železničních dějin. „Ve 21. století je to zcela výjimečná událost,“ zdůrazňuje náměstek.

Grandi Stazioni

S rekonstrukcí Horního nádraží se mělo začít už před devíti lety. Tehdy ji měla provést společnost Grandi Stazioni, která opravovala i Wilsonovo nádraží v Praze a nádraží v Mariánských Lázních. To nové karlovarské představili Italové v srpnu 2003 v Puppu.

„Netrpělivě jsme čekali na prezentaci i v našem kraji. Chvíli se totiž zdálo, že Grandi Stazioni bude výhradně propagovat jen pražské nádraží,“ radoval se tehdy z prezentace Italů zástupce ČD pro Karlovarský kraj Jan Fišák.

Radost pak všem ještě chvíli vydržela.

„Doufám, že se společnosti Grandi Stazioni podaří projekt doladit,“ přál si ředitel odboru majetkového podnikání Českých drah Pavel Krejčí.

Grandi Stazioni už ale v Karlových Varech nic nedoladila. Zjistila, že náklady na rekonstrukci budou podstatně vyšší, než původně předpokládala, a od záměru ustoupila.

Rekonstrukce se tak chopily samy České dráhy, pro které vypracoval projekt Petr Franta. Uznávaný český architekt počítá s tím, že nová budova přímo naváže na lávku přes trať. Podle odhadů vyjde stavba předběžně na 46,5 milionu korun, přesnou cenu však určí až vítězný návrh zhotovitele ve výběrovém řízení.

Také lávka pro pěší na sídliště Růžový Vrch má být nová. Její výstavbu zaplatí město Karlovy Vary, společně s úpravami přilehlých prostranství to zvedne náklady o další miliony.

Dům hrůzy

Názory cestujících na novou podobu nádraží se různí. „Osobně nejsem proti, aby se stávající budova opravila. Pár let tu už stojí a možná, že by klidně mohla stát i dál. Ale podle mého by celková rekonstrukce byla daleko dražší než výstavba nového areálu,“ říká Karel Uhlíř, který z lázeňské metropole pravidelně dojíždí do Sokolova.

Lidem, kteří na nádraží pracují, ale také cestujícím jde především o to, aby mohli využívat budovu, která je technologicky a zázemím na úrovni jednadvacátého století.

„Kupříkladu nikdo z nás nemá šatnu. Převlékáme se v pokladně a na záchody musíme běhat na druhou stranu budovy,“ říká Lenka Gábiková, která prodává jízdenky.

Svoji situaci přirovnává ke kuchařům, kteří by se převlékali v kuchyni. „Dovedete si představit, jak by asi páchli po přepáleném oleji,“ přirovnává Gábiková.

Toalety jsou problémem samy o sobě. „Chtěli jsme začít opravovat záchody, ale narazili jsme na problém s odpady. A tak je to tady se vším. Nic se tu nedá udělat pořádně. Všechno by se muselo do puntíku přebudovat,“ říká zaměstnankyně drah, která si nepřeje být jmenována.

Vlakem z Horního nádraží občas jede i Zuzana Urbánková se svým synem Jakubem, který jako většina kluků miluje železnici. „Do vestibulu ani nechodíme. Jsme jen na nástupišti a koukáme na vlaky. Pro mě je tam všude taková ta letitá špína. Byla bych nerada, kdyby tam Jakub něco od nějakých podivných existencí chytil,“ popisuje nádražní halu Urbánková.

V tom, jestli by chtěla opravu, nebo výstavbu nového nádraží, má jasno. „Byla jsem se podívat na karlovarském letišti a to je opravdu krásné. Myslím, že by si město zasloužilo i nové vlakové nádraží. Podle mého tento dům hrůzy žádnou hodnotu nemá. Po válce byl postaven jako provizorní a už tu stojí více než šedesát let,“ doplňuje žena.

Noclehárna bezdomovců

Za socialismu, ale i pár let po revoluci na každé větší stanici sloužila jednotka Ozbrojené ostrahy železnic, později Federální železniční policie. Ta dbala na pořádek. Po jejím zrušení se z vlakových hal a vestibulů stala noclehárna bezdomovců.

„Je to šílené. Každý večer voláme městskou policii, aby bezdomovce, kteří se tu opíjejí, vyhnala. Bohužel za hodinu jsou ale zpátky,“ říká pokladní Gábiková.

Bezdomovci jsou podle ní problémem hlavně pro cestující. „Takto bychom strážníky mohli volat celou noc. Já jsem chráněná sklem na přepážce, ale pro normální cestující je to hrozné,“ myslí si Gábiková.

Stejný názor má i majitel stánku s občerstvením a novinami David Malík. „Přes noc to mají moji zaměstnanci těžké. Nejednou se stalo, že se pokusil někdo stánek s občerstvením přepadnout,“ líčí Malík, co se po setmění na nádraží děje.

Cestující Václav Mach z Perninku, který vlakem jezdí spíše výjimečně, si přeje jediné. „Po rekonstrukci by tu měla být služebna městské policie. Strážníci by si mohli dělat pochůzky na Růžáku, v Bohaticích a dalších místech. Stačí, když se tady bude stále někdo pohybovat, a bezdomovci to vzdají a odejdou jinam,“ volá po návratu ostrahy na Horní nádraží.

Jiří Mikulík, který dojíždí z Kynšperka do Karlových Varů každý den coby student gymnázia, má v hlavě několik nápadů na vylepšení nádraží.

„Jako první bych uvítal restauraci typu KFC nebo McDonald’s. Svačina v podobě grilovaného stehýnka nebo hamburgeru by byla velice příjemná. Pak by tady nemělo chybět infocentrum a třeba kadeřnictví pro holky,“ přemýšlí Mikulík.

Vlakem často jezdí i starší lidé. „Doufám, že po rekonstrukci nepolezeme do vlaku jako po žebříku. Nástupiště jsou hodně nízká. A co se týče vybavení, tak by mi stačila trafika a malé obyčejné bistro, kde bych si mohl vypít kávu nebo točené pivečko,“ přidává svůj názor důchodce Josef Zajíček.

Má možnost porovnat současný stav nádraží s tím, jak to vypadalo kdysi. „Bohužel za socialismu se na komfort cestování moc nehledělo. Každý si bral do vlaku řízky z domova, termosku s kafem a jelo se. Ještě to bude několik desítek let trvat, než se to všechno zlepší, ale to už já tady asi nebudu,“ říká muž.

Po rekonstrukci by nádraží mělo být k nepoznání. V plánu jsou restaurace, obchodní centrum a další služby pro cestující i zaměstnance.

CO DRÁHY SLIBUJÍ

• Demolice stávající budovy má začít ještě letos. Stavba nové bude trvat rok a půl.
• Výstavba nové haly bude stát 46,5 milionu korun.
• Po dokončení bude nejmodernější drážní budovou v zemi.
• Hala i s lávkou bude nová, nástupiště však ne. K jeho rekonstrukci by mělo dojít v roce 2018.