Obří zakázka na depo MHD v Plzni: Metrostav versus Škodovka | E15.cz

Obří zakázka na depo MHD v Plzni: Metrostav versus Škodovka

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Metrostav a Škoda Transportation se ucházejí o stavbu i provozování depa pro trolejbusy a autobusy v Plzni. Obří zakázka na 29 let přijde podle odhadů na 13,6 miliardy korun. Oba soutěžitelé předloží Plzeňským městským dopravním podnikům (PMDP) nabídku do 6. února. Po vyhodnocení město jako vlastník PMDP řekne, zda bude mít na splácení peníze, a rozhodnou zastupitelé, řekl ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký (ČSSD). Verdikt, zda město do projektu půjde, padne do poloviny roku.

„Do výběrového řízení se přihlásili čtyři uchazeči, ale dva nesplnili podmínky, takže ve finále je Škoda a Metrostav,“ uvedl Zrzavecký. Vítězná firma bude stavbu financovat; jde o tzv. PPP projekt. V prvních čtyřech letech by převzala lehkou údržbu, čímž se mají snížit náklady PMDP. „Za čtyři roky se má postavit technická základna (depa) a po 25 let bychom ji hradili ve splátkách. Poté by budova, kterou město nezbytně potřebuje, byla naše,“ dodal. Splátky by byly klesající, první roky mají činit 150 až 120 milionů korun, ale jasno bude až po konkrétní nabídce. O místě zatím není rozhodnuto. Soutěžitelé navrhnou své budovy nebo plochy ve městě napojitelné na MHD; Škodovka například obří halu bývalé lokomotivky. „Nabízíme jim také sedmihektarový pozemek v bývalých kasárnách Zátiší, které mělo město původně určené pro výstavbu technické základny za své peníze,“ vysvětlil Zrzavecký. Poslední odhady hovoří podle náměstka primátora pro dopravu Miloslava Šimáka (ČSSD) o ceně nabídky kolem 13,6 miliardy Kč. „Z toho deset až 11 miliard korun je suma, která by se tak jako tak musela vydat na udržování vozového parku. Buď by peníze šly privátnímu partnerovi, anebo do PMDP, které si vlastními silami, outsourcingem nebo externími dodavateli tu údržbu zajistí,“ dodal. Na dvě až tři miliardy korun přijde stavba nových dep, dílen údržby a jejich vybavení. Vítězná firma odkoupí od města údržbu tramvají a trolejbusů s 240 zaměstnanci, což je čtvrtina pracovníků PMDP. Inkasovala by tak kromě splátek za budovu i peníze za servis. Současné autobusové a trolejbusové depo v Cukrovarské ulici, staré desítky let, je v havarijním stavu a vozidla se tam nevejdou. Poté, co by atraktivní lokalitu u řeky poblíž centra PMDP opustily, mají tam vyrůst byty. Vítěze by měly komise PMDP vybrat do konce února. „Poslední únorovou středu zasedne představenstvo PMDP, které už by, pokud se neobjeví nějaké nepředvídané okolnosti, mělo mít výsledek k dispozici,“ uvedl Šimák. Poté se hned rozjede prověřování nabídky městem. Finální rozhodnutí, zda Plzeň do projektu půjde, má padnout do poloviny roku. „Musíme si ale uvědomit, že když se řekne ne, tak se musí najít jiné možnosti, což ale také bude městský rozpočet něco stát,“ dodal.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video