Od Aloise Nebela do Helsinek

Jaroslav Rudiš četl v Centrálu ze svého románu Konec punku v Helsinkách a uvedl film ucházející se o Oskara Alois Nebel.

aroslav Rudiš se v hradeckém kině Centrál převtělil ze spisovatele do čtenáře. V zaplněném foyer předčítal ve středu 6. října ze svého nejnovějšího románu Konec punku v Helsinkách. Zároveň pak uvedl promítání filmu Alois Nebel, ke kterému napsal scénář. „Neodehrává se to v Helsinkách jako ve městě, ale Helsinky jsou rockový klub, který založil Ole v jednom německém velkoměstě. Olemu je čtyřicet, právě skončil se vztahama a vynořuje se mu vzpomínka na českou punkerku Nancy, se kterou se setkal na slavném mírovém koncertě v Plzni. Ten skutečně proběhl v roce 1984. Hlavní hvězdou byli tehdy němečtí Die Toten Hosen a po nich za Československo vystupoval Michal David. No a byl z toho tenkrát velkej průšvih,“ uvádí čtení Rudiš.

Budou i další čtení

Knížka sklidila pochvaly u odborné kritiky a podle nadšené reakce posluchačů i u laického publika. „Pokusíme se na podobná setkání s autory navázat,“ uvedla ředitelka artkina Centrál Lucie Farková. Že jsou živá čtení oblíbená, dokazuje i pořad EKG, který Jaroslav Rudiš a Igor Malijevský uvádějí v pražském divadle Archa.
Konec punku v Helsinkách by se měl na jaře příštího roku hrát v divadle v Ústí nad Labem a možná se dočká i filmové verze. Rudiš se ale letos stal terčem pozornosti hlavně jako scenárista snímku Alois Nebel, který za Českou republiku bojuje o nominaci na Oskara.
Film vznikl na základě komiksové trilogie o nádražákovi Nebelovi, kterou Rudiš vytvořil ve spolupráci s výtvarníkem a hudebníkem Jaromírem Švejdíkem. „Chtěli jsme, aby film byl co nejpodobnější komiksu. Tomáš Luňák pak přišel s nápadem využít takzvanou rotoskopii. Takže film se točil normálně s herci a čtyřicet animátorů pak strávilo tisíce hodin překreslováním do výsledné podoby. Vše byla ruční práce, žádný počítačový program pro převádění hraného filmu do komiksové podoby neexistuje,“ říká Rudiš, a omlouvá tím více než roční zpoždění premiéry Aloise Nebela.

Podařený debut

Hlavního hrdinu ztvárnil Miroslav Krobot, ten se od komiksového hanšovského typu dosti liší, ale podle scenáristy byla role Aloise Nebela obsazená dříve, než se našel režisér. Tím se nakonec stal absolvent pražské FAMU Tomáš Luňák, pro kterého byl Nebel prvním celovečerním snímkem. Odbyl si tak povedený debut, protože snímek sbírá chválu od českých i zahraničních kritiků a uspěl i na velkých festivalech.