Osobní data musí zůstat v Rusku, technologičtí giganti investují do úložišť

Ilustrační foto (sídlo společnosti Google v USA)

Ilustrační foto (sídlo společnosti Google v USA) Zdroj: Robbie Shade via Flickr (CC BY-SA 2.0)

Technologické společnosti začaly v Rusku investovat do úložišť dat. Nově totiž musejí uchovávat informace s osobními údaji ruských občanů na území Ruska. Vyžaduje to zákon, který začal platit tento měsíc. Zatímco například Google je připraven nařízení dodržovat, Facebook vede podle zdrojů serveru Russia Beyond the Headlines (RBTH) s úřady spory o definici osobních údajů.

Dosud technologické společnosti včetně těch „domácích“ převážně využívaly ke zpracování a uchování osobních dat rozvinutou síťovou infrastrukturu v západních zemích jako Německo, USA či Francie, uvádí pro RBTH Alexandr Volžinskij ze společnosti Informzaščita.

Největší firmy z oboru informačních technologií, jmenovitě Apple, Google, Samsung, SAP či IBM, se rozhodly opatření přizpůsobit a snaží se přesunout příslušná data na servery umístěné v Rusku.

Google se dokonce již dohodnul se společností Rostelecom o využívání jejích datových center. Za umístění jednoho serveru zaplatí 1 600 dolarů měsíčně (kolem 38 500 korun). Takto velká firma jich podle odhadů expertů potřebuje až tisíc.

Úřady slibují benevolenci

Ne všechny společnosti ale stihnou nařízení okamžitě plnit. Ruská asociace elektronické komunikace uvádí, že jen o něco více než polovina zahraničních firem je připravena k přesunu svých dat na východ. Pozadu je například Apple, který slibuje nápravu do konce tohoto roku.

Problémy s úřady mu ale nyní nehrozí, Rusko začne nařízení po velkých zahraničních firmách vymáhat až po Novém roce. „Chápeme, že nadnárodním společnostem působícím po celém světě nějakou dobu trvá, než zareagují,“ uvedl pro The Wall Street Journal Vadim Ampelonskij z ruského regulačního úřadu Roskomnadzor. Přiznal také, že jeho úřad na důkladné kontroly všech technologických gigantů nemá adekvátní prostředky.

Největší problémy by mohl mít s přístupem Facebooku, který se dosud k umístění serverů v Rusku nezavázal. Podle zdroje serveru RBTH obeznámeného se situací největší sociální síť světa trvá na tom, že uživatelský obsah nelze automaticky považovat za osobní data.

„Lidé dávají Facebooku informace sami od sebe, lze je tedy považovat veřejně přístupné údaje. Poskytnutá data jsou navíc rozdělena a uložena na různé servery tak, aby nebylo možné dohledat konkrétní uživatele,“ shrnuje daný zdroj argumentaci firmy.