Pátá Avenue už není nejdražší na světě, porazil ji Hongkong

• Hongkongská Causeway Bay sesadila newyorskou Pátou avenue z pozice nejdražší nákupní ulice světa, a to poprvé za 11 let. • Nájemné v obchodech na Avenue des Champs-Élysées v Paříži narostlo o 30 procent. • Poptávku po prostorách v nejlepších lokalitách nadále táhnou obchodníci s luxusním zbožím.

„Přitažlivost nejlepších nákupních destinací neustále roste a zpomalení globální ekonomiky ani trvající nejistota ji nijak neohrožuje.“ K tomuto zjištění došla dnes zveřejněná nejnovější studie „Hlavní nákupní ulice světa“ (Main Streets Across the World) společnosti Cushman & Wakefield. Nájemné v nejdražší pražské lokalitě, ulici Na Příkopě a na Václavském náměstí, se drží stabilní.

V Hongkongu vyvolal rostoucí zájem o pronájmy na ulici Causeway Bay zvýšení nájemného o 35 procent na 22 307 eur za metr čtvereční ročně. Newyorskou Pátou avenue s 21 204 eur za metr čtvereční ročně tak po 11 letech kralování připravil o titul nejdražší maloobchodní lokality světa. Praha postoupila na 27. místo s nájmy ve výši 2 100 eur za metr čtvereční ročně (v roce 2011 byla osmadvacátá s nájemným 2 040 eur za m² ročně).

Centrální pěší zónu v Praze tvoří tzv. zlatý trojúhelník mezi Náměstím republiky, Národním muzeem a Národní třídou. Dále sem patří Pařížská ulice zaměřená na luxus.

„Pěší zóna na Václavském náměstí se stále rozšiřuje. Nabízí větší plochy než ostatní hlavní nákupní ulice a očekáváme, že se stane stěžejní zónou, kde budou mít řetězce svoje největší a nejmodernější prodejny v zemi,“ dodává Kotrbáček.

Nejvýznamnější zvýšení v první desítce žebříčku „Hlavní nákupní ulice světa“ zaznamenala pařížská Avenue des Champs-Élysées s nájemným ve výši 9 573 eur za metr čtvereční ročně. Poskočila tak o dvě místa na třetí pozici a tokijskou Ginzu s 8 962 eur za metr čtvereční ročně odsunula na čtvrtou příčku.

Poptávku táhne luxus

Na globálním trhu soupeří obchodníci s luxusním zbožím o nejžádanější nákupní adresy a způsobují růst nájemného za prvotřídní prostory. Luxusní segment zůstává navzdory všemu silný a i nadále bude hrát zásadní roli v celkové výkonnosti špičkových lokalit na celém světě.

Hongkong je maloobchodníky stále vnímán jako ideální odrazový můstek k pronikání do kontinentální Číny. A to bez ohledu na zpomalování ekonomické aktivity. Na Dálném východě se nachází pět z 10 nejdražších lokalit světa. Soutěží se o prvotřídní prostory v žádaných lokalitách, jakými jsou Hongkong a Jižní Korea.

Střední Evropa

„Praha se soustavně umisťuje v první desítce nejoblíbenějších turistických destinací v Evropě a v regionu s ní může soupeřit jedině Vídeň. Podle našich údajů úspěch maloobchodníků na hlavních nákupních ulicích závisí především na počtu zahraničních turistů,“ říká Michal Soták, vedoucí oddělení průzkumu trhu společnosti Cushman & Wakefield v České republice.

„Praha má zavedené hlavní nákupní ulice, které přitahují globální značky i zákazníky. Proto je tam nájemné oproti Budapešti či Varšavě dvojnásobné,“ dodává Jan Kotrbáček.

Do Prahy ročně přicestuje zhruba 3,8 milionu zahraničních turistů, kdežto do Budapešti, druhého nejatraktivnějšího města střední Evropy, každý rok zavítá „pouze“ zhruba 2,6 milionu turistů.

Nejdražší nákupní ulice světa 2012 (za každou zemi soutěží jedna lokalita)

2012. 2011 Země Město Ulice euro/m²/rok Změna nájemného 1. 2 Hongkong (Čína) Hongkong Causeway Bay 22,307 35%
2. 1 USA New York Pátá avenue 21,204 11%
3. 5 Francie Paříž Av. des Champs-Élysées 9,573 30 %
4. 3 Japonsko Tokio Ginza 8,962 0 %
5. 4 Austrálie Sydney Pitt Street Mall 8,077 0 %
6. 6 Velká Británie Londýn New Bond Street 7,942 3 %
7. 8 Švýcarsko Curych Bahnhofstrasse 7,243 9 %
8. 7 Itálie Miláno Via Montenapoleone 7,000 3 %
9. 9 Jižní Korea Soul Myeongdong 5,822 16 %
10. 10 Německo Mnichov Kaufingerstraße 4,200 6 %
27. 28 Česká Rep. Praha Na Příkopě/Václ. nám. 2,100 3 %
41. 40 Maďarsko Budapešť Váci utca 1,080 -10 %
43. 41 Polsko Varšava ul. Chmielna 1,020 0 %
57. 54 Slovensko Bratislava downtown 504 0 %

Zdroj: Cushman & Wakefield (celý žebříček naleznete ve studii)

Pražské hlavní nákupní ulice se posledních 20 let vyvíjejí směrem k lepšímu mixu nájemců, jedná se tedy o „leštění drahokamu“ spíše než jeho opětovné objevování. Je to zřejmé i z aktivity na tomto trhu v poslední době. V oblasti ulice Na Příkopě a Václavského náměstí byla otevřena vlajková prodejna firmy Pandora a provozovny firem The Body Shop, Carpisa, Reserved, Paul Bakery a Burger King. Pařížská zase přivítala firmy Tiffany & Co., Chopard, Loro Piana, Omega a na příští rok se plánuje otevření prodejny Jimmy Choo. Pražské hlavní nákupní ulice mají navíc velmi jasnou strukturu: ulice Na Příkopě, Václavské náměstí a Palladium jsou zaměřeny na masový trh, Palladium navíc nabízí i prémiové značky. Pařížská ulice se orientuje na luxusní segment.