Patnáct stovek ročně za čtyřicet kilometrů. Vítejte na silnici R6

Královská jízda po Karlovarském kraji stojí také královské peníze.

Po Karlovarském kraji se už pár dní mohou prohánět řidiči po pořádné silnici. Z Karlových Varů až do Chebu se bez porušování předpisů dostanou za dvacet minut. Spousta z nich by si k nim ale raději dalších deset minut připočetla. Vytáhnou jim totiž dalších patnáct stovek ročně z kapsy. Právě tolik stojí dálniční známka, bez které se už tři týdny na rychlostní silnici R6 neobejdou. Za těch necelých čtyřicet kilometrů to je na české poměry hodně nadsazená cena a také se proti ní vzedmula silná vlna odporu.

„Považujeme to za výsměch občanům našeho regionu, ale i za nepokrytý projev arogance moci nynější vládní garnitury,“ říká hejtman Karlovarského kraje Josef Novotný, který předsedá zároveň Radě hospodářské a sociální dohody.

Krajští radní se probudili pozdě

Silná slova slabých zástupců nejchudšího koutu země se dají pochopit snad jen jako politická agitka před blížícími se volbami. „Eršestku“ stavbaři nepostavili přes noc a krajští radní tak měli dost času na to, aby vymohli pro tak kratičký úsek silnice bez napojení na dálniční síť výjimku. Jenže to se nestalo. Ani po pobídce ministerstva dopravy, které chtělo od krajských úředníků vyhlášku o silnici R6 posvětit.

Podobně zpoplatněných úseků je po republice několik. Na ministerstvu by se možná dala vyjednat výjimka. Karlovarští politici ostatně takovou výjimku před lety slibovali.

Dokud nebude R6 protažená do Prahy a napojená na dálniční síť, zněl tehdy hlavní argument, se kterým na ministerstvo chtěli vyrukovat.

„Jenže bychom se neměli o co opřít. Už před dvěma lety nám ministerstvo poslalo jasné stanovisko, že dostavěné úseky zpoplatní,“ přibrzdil pak Petr Navrátil, náměstek hejtmana pro dopravu.

Jeho šéfa Novotného jednání podřízených úředníků pobouřila. „Náš úředník odeslal bez našeho vědomí stanovisko kraje, samozřejmě že o tom teď budeme dál jednat,“ vysvětloval rychle. Jenže ani za dalších pět měsíců s ministerstvem dopravy nic nevyjednal. A tak se společně se stříháním pásky lepily na přední skla houfně dálniční známky.

„Silnice se staví léta a o dokončení a zprovoznění úseku Cheb-Jenišov věděla krajská vláda hezkých pár měsíců dopředu. Nějak se nemůžu zbavit pocitu, že se namísto jednání o nezpoplatnění tohoto úseku spíš jen těšili, jak budou stříhat pásku,“ říká Petr Zahradníček, místostarosta v Lokti.

Oficiální web nabízí rok staré informace

Krajským úředníkům se podle něj situace vymkla z rukou, a tak se ji teď snaží dohnat svým křikem a protesty svých hospodářských komor. „To je ale laciný trik, kterým pozdě maskují své lajdáctví. Myjí si ruce a vykřikují do médií, že za všechno může zlá vláda v Praze,“ říká Zahradníček.

Možná by vedení Karlovarského kraje víc prospělo, kdyby své kroky v jednání s onou „zlou Prahou“ lépe představovalo alespoň na svém webu, když už živí tolik úřednictva. Poslední příspěvek pojmenovaný v kolonce Úsilí Karlovarského kraje o podporu silnice R6 je pojmenovaný jako Návštěva ministra dopravy Víta Bárty v Karlovarském kraji a datuje se k 21. lednu 2011. To se pak nikdo nemůže moc divit, že se za dálniční známky v Karlovarském kraji platí téměř v polovině roku.

Beztak se po nich na pumpách jen zaprášilo. „Zkuste to příští týden, to by už snad měly být,“ zněla nejčastější odpověď zpoza přepážky den po zpoplatnění „eršestky“. Na takový nápor tady nebyli připravení.

Kdo cestuje často do Prahy a nevyplatí se mu objíždět těch posledních dvacet kilometrů přes Nové Strašecí, známku už dávno měl. Zbytek ji tady nepotřeboval. Na nejbližších dálnicích z Karlovarského kraje v Německu si na něco podobného nehrají, proč by se tedy měly čerpací stanice v kraji zbytečně zásobovat pro ně tak bezcenným zbožím.

To se teď přes noc změnilo, „eršestku“ totiž nelze snadno objet. I kvůli pravidelným cestám z Karlových Varů do patnáct kilometrů vzdáleného Sokolova se místo zdlouhavého objíždění vyplatí těch patnáct stovek z peněženky vytáhnout. A není to jen kvůli současným cenám pohonných hmot, zbytečně byste riskovali, že si na okolních silnicích poničíte podvozek, vytlučete čepy, nebo ulomíte kolo v jedné z bezedných děr, které letos na silnicích po Karlovarském kraji zůstaly i po tak mírné zimě.

Dát peníze za známku, nebo za opravy?

Silnice přilehlé k „eršestce“ navíc používaly těžké náklaďáky pro přesuny materiálů nutných pro výstavbu rychlostní silnice, to okreskám na kvalitě také příliš nepřidalo.

„Přes Březovou a okolí jezdila těžká nákladní doprava z nedaleké stavby silnice, to je jasný fakt,“ zlobil se třeba starosta Březové na Sokolovsku Miroslav Bouda, který se chtěl vypravit za pomazanými hlavami i do Prahy. „Ve svém úsilí nepřestanu, aby se věc pohnula,“ vysvětloval ještě před začátkem zimy.

Pokud silnice neponičily přímo stavební stroje, zanechaly na nich výrazné stopy kolony aut, které se kvůli dopravním výlukám po přilehlých silnicích dlouhou dobu přesouvaly.

Za příklad dával Bouda obslužné cesty nebo zničené krajnice a prohlubně na silnicích v Rudolci a Kostelní Bříze. Právě přes tyto vesničky byla totiž svedená objízdná trasa kamionové dopravy.

Vedení Ředitelství silnic a dálnic Karlovy Vary tvrdilo, že o problémech ví, na kontrolních dnech o nich jednalo a jejich nápravu naplánovalo na jaro. Jenže opravit tolik okresek není jen tak a některé pro objíždění „eršestky“ se stejně začnou používat až teď. A teprve nyní tak začnou řidiči objevovat utajená zákoutí opomíjeného asfaltu.

Do Prahy povede silnice až v roce 2025

Co by mohlo řidiče v kraji také přimět, aby i v době ekonomické krize zaplatili ročně patnáct stovek za známku, to by byla alespoň možnost svézt se po dálniční síti v republice.

„Pokud by pokračovala výstavba R6 do Prahy, tak bych zpoplatnění bral. Ale pokud nepokračuje, tak se nedivím lidem, že budou říkat: Vždyť se nic dalšího s eršestkou neděje,“ říká i hejtman Novotný.

Jenže při pohledu na mapu je vidět, které kraje jsou pro Prahu důležitější než ten Karlovarský. Na Ústí nad Labem vede dálnice D8, na Chomutov se staví rychlostní silnice R7 a na Plzeň se jezdí po „dépětce“. Proč by se směrem na severozápad měla teď financovat ještě dostavba „eršestky“, když směrem na jih vede jen osmatřicetikilometrový kousíček „erčtyřky“ z Prahy směrem na Příbram a z „détrojky“ na České Budějovice je hotových jen sedmnáct kilometrů?

Úsporná opatření vlády také odsunula dostavbu silnice z Karlových Varů do Prahy až na rok 2025.

Přežít dalších třináct let bez rychlého spojení s Prahou nebude pro Karlovarský kraj snadné. A to si dobře uvědomují také komunální politici, kteří v petici tří krajů usilují o přezkoumání rozhodnutí tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty. Senátoři a starostové z Karlovarska, Ústecka i středních Čech se shodli, že dostavěnou „eršestku“ kraje potřebují co nejdřív také kvůli vyvedení dopravy z obcí.

V plánu jsou sice obchvaty Lubence, Řevničova a Hořoviček, ale nejspíš jen v podobě klasické silnice se dvěma pruhy. A kdy budou, nikdo neví.

Když to nejde odspodu, zkusíme to přes Brusel, řekli si začátkem loňského jara politici v Karlovarském kraji. Jednání o dostavbě rychlostní silnice R6 mezi Karlovými Vary a Prahou chtěli dostat na půdu Evropské unie s pomocí českého eurokomisaře Štefana Füleho.

„Jen obchvaty měst na trase nic neřeší. S plánem, který má ministerstvo dopravy, nejsme spokojení,“ vysvětlil karlovarský primátor Petr Kulhánek. Podle něj není dostavba rychlostní silnice z hranic s Německem přes Karlovy Vary do Prahy jen ryze českou záležitostí.

„Týká se to celé evropské dopravní infrastruktury,“ uvedl primátor. Problém podle něj nastane ve chvíli, až se na německé straně dokončí zbývající úseky dálnice. Na tu sice naváže eršestka mezi Chebem a Karlovými Vary, ale dál ve směru na Prahu bude čtyřproudovka chybět. „To hodně zkomplikuje spojení Německa s hlavním městem,“ ví Kulhánek.