Plány Bruselu nepočítají se stavbou dálnice D3 na jihu Čech

Připravovaný návrh Evropské komise na plán rozvoje dopravních sítí v letech 2014 až 2020 nepočítá s podporou dálnice D3. Komunikace, která má spojovat Prahu s Českými Budějovicemi a Rakouskem, nepatří mezi prioritní dopravní sítě. Česko by tak stavbu dálnice muselo hradit ze svého, řekl náměstek hejtmana Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS).

Podle něj bude Evropská unie v letech 2014 až 2020 podporovat dostavbu důležitých dálnic i železničních koridorů částkou 31,7 miliardy euro. „Ale dálnice D3 v tomto návrhu zatím chybí. Česká republika by tak musela dostavbu této páteřní komunikace financovat z vlastních zdrojů, což by bylo velmi problematické a obtížné,“ uvedl Kuba. Připravovaný návrh Evropské komise prý ani nepočítá s dokončením železničního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi.

Podle senátora Pavla Eyberta (ODS), který je předsedou Sdružení pro výstavbu D3 a R4, bude dokončení dálnice mezi Prahou a hraničním přechodem Dolní Dvořiště stát zhruba 50 miliard korun. „Je to pro nás nepříjemní situace i v tom, že rakouská strana už pracuje na dálnici S10, která by měla na D3 navazovat,“ uvedl senátor.

Kuba chce společně s Eybertem prostřednictvím europoslanců docílit změny návrhu, v němž by dálnice D3 opět patřila mezi prioritní projekty. Pokud by skutečně dostavba zůstala stranou zájmu unie, citelně by se to dotklo především Českých Budějovic. Nevzniknul by ani plánovaný obchvat města, řekl Eybert.

V současnosti je z D3 v provozu pouze úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce 15 kilometrů. V říjnu 2008 byla zahájena stavba 25 kilometrů dlouhé části z Tábora do Veselí nad Lužnicí, motoristé by po něm mohli jezdit v závěru příštího roku. Přitom dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od pražského okruhu na hranice s Rakouskem) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.