Plavba lodí na Hlubokou: zábava za stamiliony

Sobotní zahájení plavby od Dlouhého mostu na Hlubokou bude mít hořkou příchuť. Evropská komise vzkázala, že na projekt vytoužené peníze nedá.

Pro hodně obyvatel, politiků a manažerů firem to bude poněkud nešťastná letní slavnost. V sobotu 11. června přestřihnou pod budějovickým Dlouhým mostem pásku a otevřou plavební dráhu k Hluboké nad Vltavou. Devítikilometrový kanál stál tři čtvrtě miliardy korun. Většinu peněz měla zaplatit Evropská unie. Teď to odmítá. Na slavnosti nebude jihočeský hejtman Jiří Zimola. Z principu. „Od začátku pochybuji o prospěšnosti projektu,“ řekl.
Co se nelíbí Evropské komisi? „Audit Evropského účetního dvora zjistil u projektů Ředitelství vodních cest chyby. Týkají se dělení zakázek a diskriminací při výběrovém řízení,“ naznačil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
Na třiatřicetikilometrový kanál projektovaný mezi Budějovicemi a Týnem nad Vltavou měla unie dát jeden a půl miliardy. Část z Budějovic do Hluboké chtěla podpořit 630 miliony. Podle Ptačinského peníze snad nepropadnou. Mohou se použít narychlo na jiné projekty. Za chyby v zakázkách zaplatil v dubnu hlavou i šéf Ředitelství vodních cest Miroslav Šefara. Před třemi lety stavbu v Budějovicích předával pražskému Metrostavu. Teď bude jeho tým vysvětlovat chyby v zakázkách policistům.

Splavnění Vltavy podporuje hlubocký starosta Tomáš Jirsa z ODS. Také českobudějovický primátor Juraj Thoma, přestože se vloni rozloučil s ODS kvůli údajným mafiánským praktikám ve straně týkajících se právě Hluboké.
Nesrovnalosti v zakázkách navíc zabrzdily čerpání dalších peněz z evropského operačního fondu Doprava. Pod dohledem protikorupční policie je i operační program Jihozápad, ze kterého hodně získalo město Hluboká nad Vltavou. „Informace o zastavení peněz na splavnění jsou fámy. Projekt přinese užitek. Například Baťův kanál ve Zlíně ročně využije na čtyřicet tisíc turistů,“ hájí záměr Jirsa.
Kromě výletní lodi pro třicet lidí bude plavby od Dlouhého mostu až pod hlubocký zámek zajišťovat větší loď pro devadesát cestujících nesoucí jméno významného budějovického podnikatele v lodní dopravě Vojtěcha Lanny. Licenci na lodní dopravu zde získala firma Štěpána Macharta z Budějovic. Základní cena jízdenky bude zhruba 120 korun na hodinu.
Podle Jirsy už má Hluboká balík žádostí o kotvení od soukromníků. Po vzoru Baťova kanálu vznikne mezi Hlubokou a Budějovicemi ráj pro hausbóty a malé motorové lodě. Třiapadesát kilometrů dlouhý Baťův kanál ve Zlíně spravuje obecně prospěšná společnost složená z měst a obcí na jeho povodí. Vloni vydělala 5 800 korun. Provoz stál 1,8 milionu. Jen sedm set tisíc jí poskytl Jihomoravský kraj.