Plavba novými loděmi mírně podražila

Křest nových „parníků“ Dallas a Stuttgart odstartoval sezonu na Brněnské přehradě.

V den, kdy si lidé připomínali sté výročí zkázy zaoceánského parníku Titanic v chladných vodách Atlantiku, spustili mechanici na hladinu Brněnské přehrady novou loď.

Jmenuje se Dallas a spolu s pátou lodí jménem Stuttgart, která na svou první plavbu vyplula o týden později, doplnila flotilu brněnského dopravního podniku. Aby obě lodě nestihl stejný osud, jako parník kapitána Edwarda Johna Smithe, věnovali lidé z dopravního podniku křtícím obřadům maximální pozornost.

„Obnova lodního parku byla náročná, ale pro Brno nesmírně důležitá. Lodní doprava má totiž na přehradě dlouhou historii a jsem nesmírně rád, že zde máme nové a funkční lodě, jejichž provoz je ekologický a jsou hlavní atrakcí letních dnů na přehradě,“ řekl jeden z těch, kteří o nové lodě rozbili lahev šampaňského, primátor města Brna Roman Onderka.

Slavnostním obřadem se zároveň odstartovala nová sezona na Brněnské přehradě. Kromě toho, že se lidé mohou po vodním díle projet zbrusu novými loděmi, čekají na ně i další novinky. Kromě toho, že ceny jízdenek mírně vzrostly a zpáteční lístek až do Veverské Bítýšky vyjde na 240 korun, plavby posledních dvou lodí z přístaviště jsou za polovinu.

Rekordní sezona?

I přesto, že se ceny lodních lístků kvůli rostoucí dani z přidané hodnoty zvedly, očekává vedení městské firmy větší zájem cestujících. Loni se po hladině Brněnské přehrady plavilo bezmála čtvrt milionu lidí.

Letos počítají, že se podaří překonat osmapadesátiletý rekord, kdy se na parníku svezlo tři sta tisíc platících pasažérů.

Hlavním tahákem může být kromě nových lodí také zrekonstruované bystrcké přístaviště. Děti si tam mohou při čekání na spoj pohrát na novém hřišti s prolézačkami. Pro návštěvníky vodního díla nad Brnem připravil novinku i nadšenec Lumír Hřebačka. Ten koupil vyřazenou loď Veveří a plánuje v ní otevřít muzeum s občerstvením. „Uvnitř také budou dvě televize, v nichž lidé uvidí historii lodí na Brněnské přehradě,“ přiblížil Hřebačka svůj plán s obnovou lodi, do níž se mohou lidé podívat 18. května. A i když půjde o jakési minimuzeum, vstup do něj bude volný.

Co ale ani letos lidé navštěvující Brněnskou přehradu neuvidí, je to slibované zázemí. Přestože úředníci slibovali, že bude kolem vodního díla více nových záchodů, sprch, převlékáren a hřišť, i letos zůstane jen u slibů. A příští rok tomu bude také tak. Se stavbou začne magistrát zřejmě až v roce 2014.

Sliby - chyby

„Postavíme hřiště na nohejbal, volejbal, stoly na pingpong, ale také tobogan a skluzavky,“ tvrdil ještě před dvěma roky Martin Ander ze Strany zelených. Ale to bylo před komunálními volbami. Projekt „Brněnská přehrada pro veřejnou rekreaci“ opravdu počítá v lokalitách, jako je například Sokolské koupaliště, Rakovecká zátoka, Kozí horka a Rokle, s doplněním hygienického vybavení, včetně veřejných WC, sprch a převlékáren.

A nejen to, zní z radnice. „Rekreační plochy doplní betonové stoly pro stolní tenis, venkovní posilovací stroje či trampolíny. Projekt za čtrnáct milionů korun počítá také s novým hřištěm pro pétanque a nízkým lanovým centrem,“ upřesnil mluvčí magistrátu Pavel Žára.

Cyklostezka nebude

Špatnou zprávu mají úředníci města i pro cyklisty. Zejména pak ty, kteří jezdí podél pravého břehu přehrady, kde vede frekventovaná a úzká silnice. I když slibovali cyklistům stavbu cyklostezky, nedočkají se jí. Především proto, že je úsek od hradu Veveří k Rakovci nesmírně členitý a náklady na stavbu by se podle odhadů města vyšplhaly až na sto milionů korun.

NÁMOŘNICKÁ ČÍSLA

• Lodě Dallas a Stuttgart mají stejné parametry.
• Jsou 25 metrů dlouhé a mají 6,22 metru široký trup.
• Bez cestujících váží 73,5 tuny a vejde se na ně maximálně 200 lidí.
• Hladinu Brněnské přehrady mohou brázdit rychlostí až patnáct kilometrů za hodinu.
• Výtlak každé lodi je 90 tun.
• Dopravní podnik města Brna za jednu zaplatil 15,5 milionu korun.
• Lodě jsou bezbariérové včetně WC, oproti starším lodím je provoz také tišší.
• V dubnu nainstalovali elektromechanici na kapitánské můstky všech nových lodí fotovoltaický systém, který tvoří šest panelů.
• Systém je určený pro provoz spotřebičů na palubě lodi, například klimatizace kapitánského můstku.
• Špičkový výkon systému je 1,2 kW, za slunečného počasí pokrývá přibližně pět procent celkové spotřeby energie lodi.

Zdroj: www.dpmb.cz