Přijdou další škrty, přiznává nový ekonomický ředitel dopravního podniku | E15.cz

Přijdou další škrty, přiznává nový ekonomický ředitel dopravního podniku

Letošní rozpočet na provoz pražského dopravního podniku je napjatý k prasknutí. „Nejsou v něm téměř žádné rezervy,“ přiznal v rozhovoru pro týdeník Sedmička Martin Horák, nový ekonomický ředitel dopravního podniku.

Dopravce tedy bude muset hledat další cesty jak ušetřit. A také přísněji dohlížet na hospodaření jednotlivých sekcí, dodává Horák.

Nový ředitel se ale hned na začátku svého působení dostal do potíží. Vyšlo najevo, že přichází z firmy Tessile ditta, která od dopravního podniku odkupuje pohledávky.

Jaké jsou vaše hlavní úkoly, s nimiž na ředitelský post přicházíte?

Musím držet hospodaření dopravního podniku v hranicích daného rozpočtu a rozvinout některé systémové mechanismy z oblasti finančního řízení.

To znamená konkrétně co?

Například nové nastavení kontroly čerpání rozpočtu jednotlivými divizemi ve firmě. Dělalo se to už dříve, ale chci tomu dát větší řád a pravidelnost.

Dopravce má od města přislíbeno na provoz ročně 8,1 miliardy korun. Co udělat proto, abyste se do této sumy vešli?

V tuto chvíli je rozpočet naplánovaný tak, že pokryje provozní náklady s tím, že téměř neexistuje finanční rezerva. Musíme se tedy podívat na některé rozpočtové kapitoly a přehodnotit jejich objem. Ale tak, aby se úspory nedotkly cestujících nebo kvality služeb.

Kde se dají rezervy najít?

V současnosti se jedná se o optimalizaci jízdních řádů. Při zachování komfortu a kvality přepravy může přinést významnou úsporu. Další lze najít také v oblasti poradenských služeb.

Objem provozu má v rámci úspor klesnout zhruba o pět procent. Logicky se nabízí, že nebude potřeba tolik lidí.

Hovořit o propouštění je předčasné. Pokud by k němu došlo, úspory z něj by se projevily až v rozpočtu na rok 2011.

Podle stránek firmy Tessile dita, která od dopravního podniku odkupuje pohledávky za nezaplacené pokuty, jste jejím obchodním a finančním ředitelem. Podle obchodního rejstříku také místopředsedou představenstva…

Údaje na webu firmy a v obchodním rejstříku nejsou aktuální - mým jediným zaměstnavatelem je od ledna dopravní podnik. Rezignační dopis na pozici místopředsedy představenstva jsem jejímu předsedovi odeslal na začátku roku. Do nominace mého nástupce a další valné hromady bude mé jméno v rejstříku dále figurovat. Tuto proceduru nemohu nijak ovlivnit nebo zrychlit.

Podle zákulisních zpráv jste také významným podílníkem firmy…

Nejsem ani podílníkem. Na loňské valné hromadě jsem pouze zastupoval držitele akcií. Takže žádný střet zájmů?

Kdybych ty funkce zastával, jako střet zájmů bych to pochopitelně vnímal. V mém případě to ale nepřipadá v úvahu.

Jaký je vztah dopravního podniku se společností Tesille ditta?

Nejde o služby placené ze strany dopravního podniku. Tesille ditta vykupuje jeho pohledávky za plnou nominální hodnotu, v minulém roce to znamenalo pro DPP příjem zhruba 65 milionů korun. Bez ohledu na to, zda pohledávky budou vymoženy či nikoliv.

Podle kuloárních informací vás do funkce prosadil primátor a člen představenstva dopravního podniku Pavel Bém.

K těmto spekulacím se nemá cenu vyjadřovat. Do mého působení v dopravním podniku jsme se neznali.

Měl jste být jakýmsi „dozorcem“ nad generálním ředitelem Martinem Dvořákem.

„Dozorcem“ bych měl být. Ale nad rozpočtem, ne nad generálním ředitelem.

Jak tedy vypadala vaše „cesta“ do firmy? Dozorčí radě vadilo, že jste neprošel výběrovým řízením.

O tuto pozici jsem se osobně zajímal už v době rezignace mého předchůdce. Tendr nebyl. Poslal jsem životopis a prošel klasickou personální procedurou. Nevím, zda dopravní podnik jednal ještě s dalšími zájemci.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!