Prokletá dálnice čeká na své dokončení

Dostavba dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové je stále v nedohlednu. Když je již na světě dohoda s majitelkou pozemků, hrozí zase nedostatek peněz ve státní kase.

Řidiči jedoucí mezi Prahou a Hradcem Králové musí poslední tři kilometry před východočeským městem sjet z dálnice a prokousávat se provizorními komunikacemi po okolních obcích. Po 17 letech sporů státu s farmářkou Ludmilou Havránkovou stále není jasné, kdy se dočkají plynulé jízdy po D11. Do poslední chvíle byla ve hře domluva či vyvlastnění. Nynější dohody počítají s výměnou tří hektarů Havránkové za jiné patřící státu, stát navíc doplatí statkářce zhruba dvacetimilionový rozdíl v tržní ceně a dá jí do pronájmu dalších 130 hektarů pozemků. Její sestra Jaroslava Štrosová dostane za svých 1400 čtverečních metrů stejně velký pozemek jinde a doplatek zhruba 40 tisíc korun.

#####Termín dostavby neznámý

Na scéně se však objevuje další problém, a to jestli vůbec stát bude mít peníze na dotažení stavebních prací do konce. Výstavba nových silnic a dálnic v Česku je totiž podle exministra dopravy Gustava Slamečky ohrožena. Ministerstvo financí navrhlo pro příští rok ubrat Státnímu fondu dopravní infrastruktury pět miliard korun. Příspěvek státu do fondu by se tak snížil na 30,7 miliardy korun. Nejistá je tak dostavba všech rozpracovaných dálnic, rozběh stavebních prací na D11 naplno se přitom očekával na jaře příštího roku a zprovoznění nejpozději na jaře 2012. Stavbu měla dokončit firma, která zakázku již vysoutěžila, tedy Eurovia. Na doposud zprovozněném úseku se však mezitím začaly objevovat vážné problémy se vzdouváním vozovky. Vyžádají si rozsáhlé opravy a omezení provozu na teprve tři roky staré komunikaci.

#####Dálnice mění územní plány

Dálnice D11 zasahuje do života obyvatel regionu již nyní, dlouho před zahájením prací. Radnice stotisícového Hradce Králové již vypsala mezinárodní soutěž na ideový návrh nového územního plánu města asi za sedm milionů korun. Poté bude ještě v letošním roce následovat tvorba vlastního územního plánu. Radní chtějí dostat odpovědi na řadu otázek, například zda se má město nadále rozvíjet směrem k budoucí dálnici, nebo na jih k nedalekým Pardubicím. Ze studie by také mělo vyplynout, zda má v Hradci vzniknout klasická průmyslová zóna, která v nynějším územním plánu není.

Na vlastní zpracování územního plánu pak město vypíše samostatnou soutěž. Její vítěz bude muset vítěznou ideu do konkrétního územního plánu přenést. Náklady na vypracování vlastního územního plánu se odhadují na 20 milionů korun. Zatím se město a investoři řídí územním plánem z roku 2000. Každé město v Česku si přitom má do konce roku 2015 vypracovat nový územní plán nebo si musí udělat revizi současného. Hradec se rozhodl pro vytvoření nového plánu. Ten by pak určoval výstavbu ve městě na několik dalších desítek let.

#####Předejít problémům má infocentrum

Případy jako ten farmářky Havránkové daly vzniknout informačnímu centru, které funguje od letošního února v Pardubicích. Má usnadnit výstavbu D11 i navazující páteřní rychlostní komunikace R35, severní alternativy D1, například při výkupu pozemků. „Zajišťujeme finanční prostředky například na výkup pozemků na trase D11 z Hradce Králové do Jaroměře,“ popisuje šéf centra Ivo Toman. Zároveň by chtěl do tří let začít stavět R35 od D11 dále do Pardubického kraje. „Zahajujeme komunikaci se všemi majiteli pozemků,“ uvádí. Na 30 kilometrech do Vysokého Mýta jich je asi tisícovka.

Podle jeho zkušeností v těchto případech 10 až 20 procent lidí váhá a nechce pozemky prodat. Jedno procento jsou ty „nejtěžší případy“, kdy se výkupy táhnou roky. Lidé se totiž často dozvědí o zájmu státu vykoupit jejich pozemky pro dálnice, až když jim přijde obálka s modrým pruhem. Mají proto o tom málo informací a mnohdy prodej zamítnou. „S lidmi se málo komunikuje, řekne se jim jen, prodej, neprodej! Nastala kvůli tomu řada problémů,“ odsuzuje Toman. Informační centrum se už podle náměstka ministra dopravy Tomáše Kaase osvědčilo při přípravě dálnice D47.