První motorku dostal v osmi letech | E15.cz

První motorku dostal v osmi letech

Motocyklový závodník Jiří Fejta z Jihlavy má ve třiatřiceti za sebou první vážnou havárii v životě. Na okruhu v Chorvatsku si letos poranil páteř.

Další tváří seriálu Sedmičky Generace 77 je jihlavský motocyklový závodník Jiří Fejta. V metropoli Vysočiny je jediným, který jezdí pravidelně druhou nejznámější soutěž po Motto GP – Supersport do 600 kubíků.

Svou první motorku dostal Fejta v osmi letech a od té doby vystřídal několik strojů. „Když jsem se poprvé svezl na japonské mašině, rychle se u mě dostavila chuť jezdit rychle,“ vzpomíná na své začátky.

Postupem času dospěl k tomu, že jediná šance, jak jezdit bezpečně a rychle, je na závodní trati. Poprvé k ní přičichl na okruhu v Brně, a když zjistil, že ho podporuje i rodina, začal s károu za autem na ojetých pneumatikách objíždět stále větší závody. „Moje nejúspěšnější sezona byla před čtyřmi lety, kdy jsem skončil druhý v seriálu mistrovství republiky a stejné místo jsem obsadil i na soutěži Alpe Adria Championship,“ zrekapituloval dosavadní kariéru Jiří Fejta. Tentýž rok se na bednu postavil i v prestižním
závodě „300 zatáček Gustava Havla“, kde dojel třetí.

V letošním roce měl smůlu, když se v květnu na okruhu v Chorvatsku zranil. Při tréninku spadl a probudil se až v nemocnici. „V takových chvílích člověk myslí na ledacos, ale nakonec to dobře
dopadlo. Měl jsem jen poraněný obratel, který šel naštěstí spravit,“ říká optimisticky Fejta, který už má za sebou mnohem horší pády, které naštěstí skončily jen zlomeninou. „Havaroval jsem ve dvousetkilometrové rychlosti a můžu říct, že to byl pěkný tanec. Letěl jsem v kotrmelcích pár desítek metrů a při tom jsem viděl, jak se mi před očima střídavě míhá asfalt a nebe,“ vzpomíná jihlavský závodník, který se při závodech řítí rychlostí až 270 kilometrů v hodině.

Trénuje s boxery

Jiří Fejta se už nyní, kdy letošní sezona skončila, důkladně připravuje na tu novou. Už tři roky mu v tom pomáhá i jeho kamarád, který trénuje jihlavské boxery. „Mají podobný trénink, který mi sedí. Jde hlavně o kondiční cvičení. Fyzička je důležitá, protože když víte, že na to máte tělesně, tak je snadnější
soustředit se na techniku jízdy,“ popisuje svou přípravu Fejta. Jihlavský závodník jezdí na tovární motorce Yamaha IZS – R6. Motor jeho tým prakticky nijak neupravuje. Stroj dostane
pouze novou elektroniku. „Dnešní mašiny jsou z hlediska motorů nadupané, takže, když si někdo koupí silniční mašinu v běžném obchodě, tak má hotový závoďák na značkách,“ vysvětluje Fejta.
Ve svých třiatřiceti letech už nemá přehnané plány. S aktivním ježděním přece jen začal
pozdě. „Ideální je začít tak ve čtrnácti letech,“ vzkazuje závodník všem, kteří by se chtěli motoristickému sportu věnovat na té nejvyšší úrovni. „Jezdit budu, dokud se budu moct hýbat a bude mě to bavit,“ říká upřímně Jiří Fejta, který je na plný úvazek zaměstnán ve firmě svého otce. Ta vyrábí plastová okna.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!