Randýsek: Dakar se neodmítá | E15.cz

Randýsek: Dakar se neodmítá

Hranický jezdec se po roce vrátil na Rally Dakar. S novými zkušenostmi i s novou motorkou.

Už potřetí se Dušan Randýsek postavil na start legendárního etapového závodu. Minulý Dakar, první v Jižní Americe, pro něj skončil v polní nemocnici. Komplikovaná zlomenina nohy ale hranického jezdce neodradila. V pátek 1. ledna 2010 se dobrodruzi na motorkách, čtyřkolkách, autech a kamionech vypravili na devět tisíc kilometrů dlouhou pouť se startem i cílem v Buenos Aires. A Dušan Randýsek je mezi nimi.

Letošní Dakar má být prý ještě náročnější než loni. Co tomu říkáte?
Obávám se, že to tak bude. Minulý rok byly problémy s velice dlouhými přejezdy v obydlených oblastech. Tentokrát se pořadatelé snaží nahnat jezdce co nejvíc do pouště. Krédo Dakaru je, že dojet má jen třetina. Kdysi jezdci odpadávali kvůli technice. Teď asi chtějí organizátoři umořit lidi. Už se těším.

Na poslední pobyt v Jižní Americe ale nemáte nejlepší vzpomínky.
Zaháknul jsem nohou o kořen. Dvakrát jsem si zlomil holenní kost i čéšku a utrhl vaz. Berle jsem zahodil až v polovině května před testováním v Tunisu. Potom jsem se ale musel vrátit k léčbě, protože jsem to se zatížením trošku uspěchal. Koleno ještě nenabralo dostatek hmoty. Potýkám se s tím doteď, asi jako s každou větší zlomeninou. Už to nikdy nebude ono. Ale i to patří k závodění.

Jak vás to zranění ovlivnilo?
Mám další zkušenost a pojedu opatrněji. I když si myslím, že jsem i stejně rychlý. Při velké zátěži to sice bolí, ale nominovali mě na Dakar a to se neodmítá.

Co jste zjistili na testování v Tunisu?
Rozhodl jsem se, že přesedlám na čtyřistapadesátku yamahu. Oproti KTM 690, se kterou jsem jel loni, je yamaha o sto kilo lehčí. To mi vzhledem k mému zdravotnímu stavu vyhovuje. Už jsem na yamahu zvyklý a myslím, že je to dobrý kompromis. Zároveň to pro mě znamená i změnu závodní kategorie.

O jakou změnu se jedná?
Dříve jsem se speciálem KTM jezdil v elitní kategorii Super Production. Tam jsem měl za úkol zajet velmi dobrý čas, nebo se zabít. Jediné kritérium pro mě bylo absolutní pořadí. Letos jedu v maratonské kategorii prakticky se sériovou motorkou. Nesmíme používat žádné speciální komponenty. Dvě sady kol, jeden motor. Výměna kus za kus neexistuje. Můžeme jen opravovat určitá opotřebení a motorku si přizpůsobit pro větší komfort. Je to ceněná kategorie, která má velký komerční význam. Takový malý pohár konstruktérů.

S jakým výsledkem budete spokojený?
Hlavním cílem je dojet. A v maratonské kategorii bych se rád dostal mezi nejlepších pět.

Z čeho máte na letošním Dakaru největší strach?
Aby vydržela technika. Doteď jsem jezdil s motorkou, která toho hodně snese. Tentokrát budu muset ubrat plyn. Možná budu mít problémy udržet se na uzdě. Nechám se unést a zavařím motor. Na to si musím dát pozor.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!