Regionální tratě na Pardubicku čekají rozsáhlé změny

Železniční tratě v Pardubickém kraji se mají poprvé po dvaceti letech dočkat větší modernizace. Memorandum o přípravě staveb železniční infrastruktury podepsali hejtman Radko Martínek a generální ředitel státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) Jan Komárek. „Páteří integrovaného dopravního systému by měla být železnice s uzlovými místy v Pardubicích a České Třebové.

Železniční tratě v Pardubickém kraji se mají poprvé po dvaceti letech dočkat větší modernizace. Memorandum o přípravě staveb železniční infrastruktury podepsali hejtman Radko Martínek a generální ředitel státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) Jan Komárek. „Páteří integrovaného dopravního systému by měla být železnice s uzlovými místy v Pardubicích a České Třebové.

K tomu potřebujeme upravit regionální tratě tak, aby se zvýšila rychlost vlaků,“ plánuje hejtman plnohodnotnou alternativu automobilové dopravy v kraji. Investiční náklady těchto akcí dosáhnou přibližně 1,8 miliardy korun. Úpravy tratí jsou nutné i vzhledem k modernizaci kolejových vozidel z evropských fondů. „Jsem rád, že došlo k podpisu memoranda, které řeší rekonstrukci regionálních tratí v kontextu s modernizací kolejových vozidel,“ dodává náměstek kraje Jan Tichý.

#####Rozšíření stávající i výstavba nové tratě

Stavbaři podle plánů rozšíří několik důležitých regionálních tratí a postaví i novou trasu. „Počítáme se zvýšením kapacity železniční trati Chrudim–Pardubice včetně takzvané Medlešické spojky, zdvoukolejněním úseku ze Stéblové do Opatovic nad Labem, ale také s modernizací železniční stanice Ústí nad Orlicí a přípravou na novou trať mezi Chocní a Ústím nad Orlicí,“ vyjmenovává generální ředitel SŽDC Jan Komárek k plánům do roku 2015. Dále se technicky vyřeší úsek z Rosic nad Labem do Pardubic, včetně přechodu přes řeku Labe. Nezbytné jsou podle SŽDC zejména úpravy infrastruktury, které povedou ke zvýšení rychlosti a propustnosti vybraných stanic a tratí, ale také železničních přejezdů.

Cílem rozvoje dopravní infrastruktury je zvýšení rychlosti na vytipovaných železničních tratích. Úpravy se dotknou i nástupišť, aby cestující mohli snáze nastupovat a vystupovat z vlaků. Železničního napojení se má dočkat i multimodální logistické centrum Východní Čechy v Pardubicích. Obří kontejnerové překladiště až za 1,5 miliardy korun též vyroste ve strategickém uzlu v České Třebové, stavba má začít ještě letos. Regionu v podhůří Orlických hor přinese rozmach a bezmála tisícovku pracovních míst.

Investorem je společnost Metrans, jež zajišťuje železniční dopravní služby v Česku, na Slovensku a v Maďarsku a napojení tohoto teritoria na hlavní evropské přístavy Hamburk a Bremerhaven nebo na jihu na Koper, Terst a Rijeku. Se správcem železniční dopravní cesty byla již vytvořena společná pracovní skupina. „Ta bude připravovat návrhy řešení a koordinovat probíhající činnost. Vycházet bude z dosud zpracovaných podkladů a regionálních rozvojových programů,“ přibližuje Tichý. Součástí memoranda je také dohoda o spolupráci, která definuje úpravy nezbytné pro rozvoj železniční dopravy na území Pardubického kraje v letech 2010 až 2013.

#####Nové nádraží už za rok

Nová budova železničního nádraží v Ústí nad Orlicí je již vyprojektovaná a o její definitivní podobě nyní radnice jedná se SŽDC. Podle starosty Richarda Peška by se stavět mohlo začít už v příštím roce. Pešek přizval k posouzení návrhu budovy od SŽDC architekty Karla Blanka a Přemysla Kokeše. „Řekli jsme si připomínky k podobě nového nádraží na kerhartické straně, staré nádraží zůstane zachováno. Mám ale strach, že zůstane v současném stavu, nikdo ho neopraví a bude to mrtvá budova, protože opravy by stály desítky milionů korun. Kolem ale bude pěkně vydlážděno, budou tam podchody a parkoviště,“ uvádí Pešek.

Na další schůzce budou předloženy varianty návrhů, přičemž radnice si představuje „divočejší“ fasádu nebo úpravu tvarů střech. Poté projekty posoudí komise města v čele s městským architektem. K novému nádraží povede pro pěší podchod pod kolejištěm. Podchody bude také spojeno se starým objektem a nástupištěm ve směru regionální odbočky na Letohrad. Auta budou k nové odbavovací budově přijíždět po estakádě na vysokých sloupech, chybět nebude parkoviště pro 120 vozů. Projekt nádraží by mohl být hotov na podzim, koridor i budova by se mohly začít stavět začátkem příštího roku.

Současná stará zchátralá budova nádraží podle návrhu architekta Rudolfa Freye stojí atypicky uprostřed kolejiště. České dráhy ji chtěly zbourat, neboť stála v cestě modernizaci prvního železničního koridoru. Proti se však postavilo občanské sdružení Nádraží nedáme! a na petici za její zachování shromáždilo na 17 tisíc podpisů. Navíc byla budova opakovaně prohlášena kulturní památkou. Dráhy ani město ji však nechtějí a nemíní do ní investovat, proto SŽDC navrhla úpravu trasy koridoru včetně výstavby nové nádražní budovy a nástupišť.

#####Chrudim chce novou zastávku

Chrudimská radnice zase chce zřídit novou železniční zastávku mezi hlavním nádražím a pět kilometrů vzdáleným městem Slatiňany, kam až mají plánované úpravy zasáhnout. Její umístění navrhuje na okraji města u sídliště U Stadionu. V budoucnu by ji mohli využívat i cestující mířící do dalších blízkých míst. „Primárně by zastávka byla pro sídliště U Stadionu, kde bydlí hodně lidí, ale ve výhledu, bude-li zájem, může sloužit také pro obchodní dům Tesco nebo novou lokalitu Píšťovy, kde se chystá bytová zástavba,“ přibližuje starosta Jan Čechlovský. Na zastávku by se od sídliště přicházelo přes okružní silnici po přechodu. Pokud by měli mít lidé přístup do sousedních oblastí, museli by pro ně investoři vybudovat přístupové cesty.

„Dáme nabídku obchodnímu domu Tesco, zda chce na své náklady řešit své napojení. Napojení Píšťov je zatím vzdálené,“ dodává starosta. Město již projednalo s Českými drahami zřízení této zastávky a železnice nemá námitek. Radnice chce v letošním roce připravit studii a stavební dokumentaci, stavět by se mohlo v příštím roce. Podle odhadu by vybudování zastávky stálo kolem dvou milionů korun. Do pokladny by zřejmě musela sáhnout Chrudim, neboť SŽDC ani ČD na investici peníze poskytnout nechtějí. Podle ředitele krajského centra osobní dopravy ČD v Pardubicích Michala Štěpána by však zřízení nové zastávky bylo přínosné.

Zůstala by v majetku investora, dráhy by mohly zajišťovat za úplatu úklid. „Zcela jistě bychom řešili odbavení zákazníků, například smluvním prodejem jízdenek v obchodním centru, výhledově možná automatem,“ ujišťuje Štěpán. Otevření nové zastávky je v Pardubickém kraji spíše výjimečné. Po roce 2000 byly otevřeny zastávky Černovír či Vítanov u Hlinska na trati z Pardubic do Havlíčkova Brodu. O zřízení další zastávky uvažuje Červená Voda na Orlickoústecku a Radkov u Moravské Třebové. Realizace však závisí na penězích obcí.