Sedmička v zákulisí letiště. Vzdušný prostor hlídá věž

Z Karlových Varů se od tohoto měsíce létá podle letního letového řádu. Pravidelných spojů je však málo.

Pro mezinárodní letiště v Olšových Vratech je duben významným měsícem. Právě v dubnu před deseti lety tam zahájila provoz nová věž řízení letového provozu. Letos v dubnu pro změnu začne společnost Lufthansa Consulting pracovat na analýze rozvoje letecké sítě karlovarského letiště. Také socha J. A. Gagarina, která stojí u nové letištní haly, má vztah k tomuto měsíci. Byl to ruský kosmonaut Gagarin, který jako první člověk vyletěl v dubnu 1961 do vesmíru. A proto každý rok na jeho památku, samozřejmě v dubnu, pokládá ruský konzul k této soše věnec. Především ale v dubnu začal platit letní letový řád. Jak je letiště na novou sezonu připravené? Sedmička se podívala do míst, kam se cestující nedostanou.

Od rentgenu až na věž

Abychom si vůbec mohli prohlédnout jednotlivá letištní pracoviště, museli jsme jako všichni cestující při standardním odbavení projít bezpečnostní prohlídkou. Kdo už někdy letěl, ví, co to znamená. Klíče, mobilní telefony, ale i opasky, diktafon či fotoaparát, zkrátka všechny kovové věci musely do plastových vaniček a potom pod rentgen. Také redaktoři Sedmičky prošli bezpečnostním rámem, který je prosvítil stejně jako odložené věci. Pokud by se ozval výstražný zvuk, prohlídku by to zdrželo. Někdy takové případy končí odvedením cestujícího stranou a jeho vysvléknutím v přítomnosti ozbrojených strážců pořádku. Redaktor s fotografem se však svlékat nemuseli.
„Je to běžné bezpečnostní opatření. Dokonce i já tudy musím projít, když chci dovnitř,“ vysvětlil ředitel letiště Václav Černý cestou k prvnímu pracovišti. Jím je bezpečnostní dispečink, odkud ostraha letiště zajišťuje pořádek. Pomáhá jí v tom kamerový systém.
„Staráme se o bezpečnost, sledujeme veškeré dění v hale,“ ukazuje Darina Benčíková pracoviště. Byla to ona, kdo stál u rentgenu, který snímal, jestli pod bundami nepronášíme zbraně. Jen před pár měsíci tady pracovníci letiště nalezli zapomenutou igelitovou tašku s podezřelým obsahem. Naštěstí šlo o planý poplach, přivolaný pyrotechnik obavy rozptýlil. Kolem pracoviště celníků nás pak vede do výpravny. Oficiální název kanceláře je handling office a je to v podstatě mozek letiště. V kanceláři například přijímají objednávky letů, na základě mnoha údajů tam také rozhodují i o tom, kam se v letadle posadí cestující a kam se umístí kufry. Odborně se tomu říká vyvážení. A také tam kasírují, třeba piloty malých letadel.
„Vlastně je známe skoro všechny. Když sem přijdou vyúčtovat, většinou už si u nás dají kafe,“ směje se Michaela Hofmanová, vedoucí kanceláře. Hned ale dodává, že zpravidla je to naopak. Pracovníci kanceláře chodí s papíry za piloty pravidelných linek do letadel. V rámci poskytování dobrých služeb letištěm. Právě tady si hodně uvědomují, nakolik krize přidusila turistický ruch v posledních dvou letech. „Ještě před časem sem létali Rusové v tryskáčích, čtyři až pět letadel denně. To už je minulost. Krizi tady pociťujeme jako všichni,“ říká vedoucí handlingu, která na letišti pracuje už třináct let.
Posledním stanovištěm je věž, která řídí letový provoz. Tam se člověk běžně nedostane. Nahoře to vypadá stejně jako v leteckém dispečinku ve filmu Poplach v oblacích. Tedy v komedii, ve které Pan Tau stál na křídle letícího letadla. Jen je ta prosklená pozorovatelna s dlouhou řadou monitorů a tlačítek menší. „Odtud sledujeme veškerý prostor ve vzduchu do výšky tří kilometrů a ve vzdálenosti od Chebu až po Lubenec,“ vysvětluje Jiří Simmer.
Na věži, ze které je krásný výhled třeba na zříceninu na Andělské hoře, však toho mají na starosti mnohem víc. Mimo jiné pečlivě monitorují vývoj počasí nebo si vyměňují informace se stejnými stanovišti na německé straně či v Praze. A pro případy, že by nějaké letadlo mělo ve vzduchu problémy, je tu nepřetržitě zapnutá nouzová frekvence.

Přibude ve Varech letů?

Kraj spolu s vedením letiště pracují na tom, aby se z Olšových Vrat létalo více než vloni. Proto si ještě letos letiště prohlédnou zástupci německých cestovních kanceláří. Kraj také staví přípojku k rychlostní silnici R6, příští rok navíc rozšíří odbavovací plochu pro letadla a postaví zbrusu nové parkoviště pro zákazníky cestovních kanceláří. Jestli to v čase krize zabere, se uvidí. Cestovky jsou opatrné.
„Máme zájem nabízet klientům odlety z Karlových Varů. Sezona 2007 nám ukázala, že letiště má pro pořádání sérií charterových letů omezenou spádovost. Širší nabídka v Praze je velkou konkurencí,“ připomíná Jan Kolačný z cestovní kanceláře Exim tours.