Slovenská strela míří ke konečnému cíli. Po renovaci skončí v muzeu v Kopřivnici

Renovace Slovenské strely jde do finále

Renovace Slovenské strely jde do finále Zdroj: ČMŽO

Renovace Slovenské strely jde do finále
Renovace Slovenské strely jde do finále
Renovace Slovenské strely jde do finále
Renovace Slovenské strely jde do finále
Renovace Slovenské strely jde do finále
6
Fotogalerie

Mnoho práce už nezbývá a vlak se příští rok ukáže veřejnosti v novém pavilonu muzea v Kopřivnici.

Nejde sice o auto, ale v historii kopřivnické Tatry má Slovenská strela nepochybně zasloužené místo. Červený vlak, který jste mohli v dřívějších letech spatřit vystavený u muzea Tatry, prochází kompletní renovací už dva roky a automobilka nyní oznamuje, že práce na legendárním stroji pomalu a jistě míří ke konci.

Poslední zveřejněné fotografie z procesu renovace ukazují již dokončenou, čerstvě nalakovanou karoserii v co nejbližší podobě originálního odstínu „jasně zářivé višňové". Pohled nechybí ani do interiéru, rovněž oděného do červené s novým obložením a šachovnicí na podlaze.

Navrácení vlaku do původního stavu má od září 2018 na starosti společnost ČMŽO – elektronika, která uvádí, že práce dosud zabraly na 60 tisíc hodin a rukama pracovníků prošel doslova každý šroub vozidla. Na starší snímky z renovace i dobové fotografie Slovenské strely se můžete v galerii podívat taktéž.

Ostatně dřívější aktualizace průběhu renovace již zmiňovala kompletně vyvařenou a zrekonstruovanou karoserii, nápravy i repasované pohonné jednotky. Práce probíhají pod přísným dohledem odborníků, kdy se využívají původní plány ze 30. let minulého století, ale také dobové fotky.

„Paradoxně se mnoho věcí, které byly v průběhu let změněny, vrací do své původní podoby. Lze tedy říci, že Strela bude více původní, než byla před zahájením renovace,“ zmiňuje na svém facebooku Tatra Trucks. Objevilo se přitom i pár kuriozit. Například na obložení stěn se našly původní noviny z roku 1936 s dobře čitelným textem o aktuální politické situaci nebo výsledcích fotbalových utkání.

Slovenská strela byla vyvíjená pod dohledem hlavního konstruktéra Hanse Ledwinky. Motorový vůz s typovým označením M 290.0 byl vyroben ve dvou exemplářích (jeden byl zničen při požáru) a poháněla jej dvojice kapalinou chlazených zážehových šestiválců Tatra ve spojení s elektromotory. Vlaky vznikly pro potřeby Československých státních drah. Provoz na trase Praha – Brno – Bratislava byl zahájen 13. července 1936.

Slovenská strela bude nepochybně jedním z taháků nového technického muzea v Kopřivnici, jehož otevření je naplánováno na příští rok a které vzniká na místě bývalé slévárny. Nový pavilón, ve kterém bude vlak vystaven, je již hotov.

Článek uveřejnil portál Autorevue.cz