Strávil jsem den v úklidové četě

Část lidí na ně nadává, jiní berou jejich práci jako samozřejmost. Jaké to je starat se o úklid sněhu, si na vlastní kůži vyzkoušel redaktor Sedmičky Josef Böhm.

Kosmonaut, popelář nebo třeba závodník Formule 1? Takové problémy řeší většina dětí. Redaktor Josef Böhm měl jiný klukovský sen. Chtěl si vyzkoušet jízdu sypačem zasněženou krajinou. Po chvíli přemlouvání ho mezi sebe přibrala parta z firmy AVE, která se o větší část úklidu v ulicích Jindřichova Hradce stará. Počasí ale nápadu nepřálo. Po celý týden nesněžilo tak, aby musely sypače do ulic vyrazit. Sněhu leží ve městě ale stále dost a dělníci a řidiči náklaďáků i nakladačů se nezastaví. Místo sypačem tedy vyrazil redaktor do ulic náklaďákem. Jako závozníka si ho přibral třiatřicetiletý řidič Milan Fiala. Většinu roku odváží kontejnery s odpadem. V zimě prohrnuje chodníky a odklízí sníh okolo silnic a cest. „Musí se dělat, co je zrovna třeba,“ říká.

Nejdřív pořádně naložit

Dneska je na programu Sládkova ulice. I když už několik dní nepadalo, sněhu je tady víc než dost. Malý žlutý nakladač pracuje hbitě a plní se hromadou bílé masy. Bez lidské pomoci se to ale nakonec neobejde, a tak dostávám lopatu a spolu s Petrem a Davidem pomáháme nakládat. Sníh je zmrzlý a těžký a za pár minut je nám už dost teplo. Naštěstí máme plnou korbu a jedeme náklad vysypat. Vydáváme se nejkratší cestou k okraji vojenského cvičiště, kde se sníh skladuje na haldách, které postupně roztají. „Začínáme v půl sedmé a končíme ve tři odpoledne. S přestávkou na oběd. Za den se s autem otočím minimálně tak patnáctkrát,“ vypráví o svém běžném pracovním dni Milan Fiala.
Když sněží, je to ale všechno úplně jinak. Dispečer zavolá třeba v jednu hodinu ráno a kolem druhé hodiny už prohrnují. „Musíme to stihnout, než jdou lidé do práce,“ říká Milan Fiala. Podle dispečera Jiřího Fixy nemohou být samozřejmě na všech místech najednou. Vše se odklízí postupně podle důležitosti.
Vracíme se do Sládkovy ulice a čekáme na další várku sněhu. K našemu autu přichází řidič nakladače. „Také tam napište, jak nám práci komplikují neukáznění řidiči, kteří nerespektují dopravní značení. Přitom ho tam dáváme několik dnů dopředu, aby věděli, že si mají přeparkovat, že tam potřebujeme uklízet,“ zlobí se Miroslav Chatrný. Úklidová četa nemá totiž s takovými řidiči dobré zkušenosti. Kvůli sněhu se lidem špatně parkuje a zlobí se často právě na partu z AVE.

Občas létají i vejce

Kromě špatně zaparkovaných aut se musí traktory s radlicí a sypače vyhýbat i opilcům. „Bývá to nad ránem, kdy se vracejí klikatě domů. Kolikrát jim nestačí ani celá silnice,“ říká Milan Fiala. Problémy ale nedělají úklidové četě pouze opilci. Milan si například vzpomíná na to, jak na jednom sídlišti dokonce na kolegu házeli lidé vajíčka. Na multikáře přistál už i květináč s kytkou, a to jen proto, že některého z obyvatel sídliště rušilo, že se chodníky prohrnují už ve tři hodiny ráno.

Pohodlná jízda

Máme opět plnou korbu a míříme znovu vysypat náklad. Naštěstí je auto pohodlné a sedačky odpružené. Cestu ze Sládkovy ulice na cvičiště si zopakujeme ještě několikrát. S partou dělníků se loučím před koncem směny. Přestože se muži kromě oběda prakticky nezastavili, ulice není ještě úplně uklizená. Milan Fiala ale tvrdí, že budou mít hotovo ještě dnes. „Tahle práce se mi líbí a vůbec jsem nepřemýšlel o nějaké změně,“ uzavírá parťák Milan.