Taxikář slevil. Dostal pokutu

Taxikář dostal od inspektorů pokutu. Vozil lidi levněji, než měl v ceníku.

Květnová kontrola České obchodní inspekce nadzvedla taxikáře z občanského sdružení Taxi Hranice. Jednomu z nich nasedla do auta tříčlenná posádka a nechala se zavézt z Hranic do Teplic nad Bečvou. Když řidič uzavřel účet za tříkilometrovou jízdu, vytáhli pasažéři průkazy inspekce a vytkli mu, že účet není v pořádku.

„Důvod byl neuvěřitelný. Máme na autě uvedenou sazbu 24 korun za kilometr, ale teď jezdíme levněji – za 20 korun na kilometr. Chceme tak získat zákazníky. A inspektoři nás pokutovali za to, že jsme s nižší cenou pasažéry včas neseznámili,“ stěžuje si taxikář Jiří Adámek. Podle něj a jeho kolegů je to šikana ze strany inspektorů.

Pracovníci České obchodní inspekce potvrdili, že pokutu uložili za porušení informačních povinností. Tvrdí ovšem, že nezkoumali slevu, ale šlo jim hlavně o to, že zákazník neměl předem přehled o tom, za jakou částku si jízdu sjednává. „Taxikář neseznámil spotřebitele řádně s cenou účtované služby,“ vysvětlil inspektor Roman Kadlec. Zdůraznil, že částka musí být jasně definovaná a klient by neměl vyvinout žádné úsilí, aby si ji zjišťoval. Doporučil proto sdružení Taxi Hranice, aby si dalo do pořádku sazebník podle aktuálních cen.

Podle Kadlece nemohou taxikáři mít několik různých sazeb, ale oficiálně seznámit klienta jen s jednou z nich. To je podle něj k zákazníkovi nefér. „My jsme tím ale zákazníka nepoškodili, právě naopak. Jsme levnější, než oficiálně uvádíme. Pražští taxikáři by nevěřili, za co nás tady pokutují,“ zlobí se hranický taxikář Rostislav Sobek.

Kadlec ale podotýká, že taxikář nemusel s pokutou souhlasit a mohl podat námitky. Občanské sdružení Taxi Hranice ale třítisícovou částku bez námitek uhradilo. „Odvolání by nás stálo jen čas a peníze. Chceme jen poukázat na praktiky inspekce,“ vysvětluje taxikář Petr Posmyk. Taxikáři už sazebník na svých autech raději předělali. „Pořádek musí být. Kdyby mě ale taxikář svezl levněji, než má v sazebníku, jen by mě to potěšilo,“ podotýká častý zákazník taxislužeb Milan Sláma.

V posledním roce provedli inspektoři na Přerovsku devět kontrol taxikářů – a při osmi odhalili porušení povinností. Nejčastěji naráželi právě na to, že spotřebitel nebyl seznámený s cenou za jízdu a za čekání. „Zákazník se třeba nedozvěděl, že existuje sazba za čekání, které vzniklo z provozních důvodů – třeba když jsou práce na silnici,“ doplnil Kadlec. Podle něj si většina lidí pod pojmem „čekačka“ mylně představuje jen dobu, kdy si zákazník odskočí třeba domů s nákupem a taxikář na něj čeká.