Test taxíků: zaplať za červenou a připrav se na různé ceny | E15.cz

Test taxíků: zaplať za červenou a připrav se na různé ceny

Čtyři jízdy, čtyři vozy, čtyři ceny. Sedmička otestovala cestování plzeňskými taxíky.

Když dva dělají totéž, není to totéž. O tom se na sedadle plzeňských taxíků na vlastní kůži přesvědčili redaktoři Sedmičky. V průběhu jednoho týdne absolvovali čtyři testovací jízdy. V různou denní dobu nasedli na náměstí Republiky do taxíku a nechali se odvézt do Park hotelu na Borech. Což je podle internetu přesně čtyři kilometry. Přestože plzeňští taxikáři nemají takovou pověst jako jejich pražští kolegové, překvapením se u nich nevyhnete.

Rozdíl v ceně 30 korun

Na čtyřkilometrové trase se ceny lišily až o třicet korun. Zatímco během první jízdy přibližně ve tři odpoledne zaplatil redaktor 173 koruny, o tři dny později chtěl jiný taxikář zhruba ve stejnou dobu o třicet korun méně. Záleží na tom, jakou trasu si taxikář na Bory umí vymyslet. Výsledky testu jsou podobné závěrům, které nedávno zveřejnila Česká obchodní inspekce. „Nejvíce problémů vidíme v seznámení spotřebitele s cenami poskytovaných služeb, včetně všech okolností, které mají vliv na stanovení konečné ceny,“ tvrdí Milan Javorský, šéf plzeňské pobočky České obchodní inspekce.

I když si všichni řidiči poctivě zapli taxametr a žádný z nich nechtěl jet „bez lístečku“, nikdo z nich neupozornil na cenu jízdného a také na dvojí sazbu při jízdě a při čekání. A za to inspektoři z „čojky“ rozdávají pokuty. U výsledné ceny také záleží, jak dlouho čekáte na semaforech. Všechny taxíky v Plzni mají taxametry nastavené tak, aby se při čekání v koloně přepnuly do režimu čekací doby, kterou běžně platí zákazník.

„O tom by ale měl řidič cestujícímu říct předem, aby věděl za co platí,“ vysvětlil Milan Javorský, ředitel České obchodní inspekce Plzeň. V průběhu třetího čtvrtletí inspektoři zkontrolovali jednadvacet vozů taxislužby. Nedostatky zjistili v pěti případech. „Za ty jsme uložili tři pokuty ve výši čtyři tisíce korun. Dva případy jsou dále řešeny ve správním řízení,“ uvedl Javorský.

Nejsou kšefty

Během testu se každý z redaktorů vžil do jiné role, jeden se vydával za německého turistu, další přišel v kraťasech a keckách a na otrkaného taxikáře zkoušel hrát roli nezkušeného vesnického mládence. Třetí redaktorka naopak nastoupila jako dáma ve společenských šatech, poslední zkoušel taxikáře suverénní plzeňštinou přemluvit, aby ho vzal bez lístku. „Dobrej, vezmete mě k Parkhotelu?“ ptá se drzým tónem redaktor taxikáře, který stojí zaparkovaný na náměstí Republiky. „A bez lístku by to nešlo? To by bylo levnější, ne?“ pokračuje redaktor.

„Nešlo. Mám těch kšeftů teď tak málo, že bez lístku nejezdím,“ uzavírá řidič. Hned se rozhovoří o problémech s prací. „To víte, je to těžký. Dřív těch kšeftů bylo plno, ale teď snad nikdo nejezdí,“ stěžuje si taxikář. Ve svých úvahách dojde dokonce tak daleko, že by bylo nejlepší přestat jezdit vůbec. „Jezdím s touhle drožkou patnáct let a teď je to suverénně nejhorší,“ vykládá, když míří na Belánku. V podobném duchu se debata nese až k Parkhotelu. Peníze, kšefty, krize. Když zastavil, ptá se redaktor na cenu. „Sto čtyřicet šest korun,“ zní odpověď.

I při jízdě druhého redaktora si taxikář stěžoval na špatné obchody. Kolona vozidel na Americké třídě houstne a taxikář rozhoduje, že cestu k hotelu zkrátí Prokopovou a Purkyňovou ulicí. „Teď se moc nejezdí, lidé prostě tolik neutrácí,“ líčí řidič. Ještě prý tak před Potrefenou Husou nebo Žumberskou stodolou. V okolí dalších klubů je to podle něj slabší. „Jednadvacítka byla dlouho zavřená, to se také odrazilo na klientele,“ dodává utajenému redaktorovi.

Stejná trasa, jiné ceny

Začíná večer, blíží se půl osmá. Oblečena do společenských šatů nastupuje redaktorka Sedmičky do taxíku na „štaflu“ na náměstí. Mladý řidič zapíná taxametr a vyjíždí Zbrojnickou ulicí, Šafaříkovými sady a kolem McDonaldu směrem do Doudlevce. Taxík projede kolem zimního stadionu a u Škody ETD zahne nahoru, na Bory. Na semaforech doleva a pak mezi paneláky nejkratší cestou do Parkhotelu. Na taxametru svítí částka sto padesát tři koruny. Trasu dlouhou 4,4 kilometru urazil taxík za devět minut. Na chlup stejnou trasou jel i poslední redaktor Sedmičky. Na lístečku, který taxikář podával zcela automaticky, byly s výjimkou doby strávené v autě ale úplně jiné údaje. Cena o deset korun vyšší, vzdálenost 4,8 kilometru. Inu, když dva dělají totéž, není to nikdy totéž.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!