Třináctka je rafinovaně dekadentní

Západočeská galerie se připojila k projektu Dekadence Now! Ve Třináctce vystavuje fotografie Ivana Pinkavy a obrazy Josefa Bolfa.

Slovo dekadence původně označovalo úpadek. Jako umělecký směr přelomu devatenáctého a dvacátého století přinesla především šokování vším, co bylo až do té doby tabu. Její současnou podobu představuje projekt Dekadence Now!, jehož hlavní část hostí pražské Rudolfinum. Západočeská galerie v Plzni se k němu připojila výstavou Ještě místo - pustá zem.

„Dále k projektu patří výstava v pražském DOXu a Uměleckoprůmyslovém muzeu a v Domě umění města Brna. Tyto satelitní výstavy představují hlouběji některé z umělců, kteří vystavují v Rudolfinu,“ vysvětluje ředitel Rudolfina Petr Nedoma. Hlavní pražská výstava začala na přelomu září a října a během prvního víkendu přivítala více než dva tisíce návštěvníků.

Výstava Ještě místo - pustá zem nabízí pozoruhodné spojení tvorby předního českého fotografa Ivana Pinkavy a jednoho z nejvýraznějších autorů generace narozené v sedmdesátých letech Josefa Bolfa.

„Tohle spojení je jakýsi kříž, protínáme se, doplňujeme. To, co Josef Bolf maluje, toužím i já vyjádřit, ale fotografické médium to neumožňuje. A myslím, že to je i naopak,“ přemítá Ivan Pinkava. „Tato výstava se z dekadence svým způsobem vymyká. Zde vystavená díla zobrazují určitou naději,“ dodává kurátor výstavy Petr Vaňous. Bolfovy obrazy i Pinkavovy fotografie pracují s dekadentní barevnou škálou a na černém pozadí stěn galerie vynikají s neobyčejnou intenzitou.

Stejně jako jediný trojrozměrný exponát, nevelká keramická plastika Josefa Bolfa nazvaná prostě Holka. Tutéž sošku mohou spatřit i návštěvníci hlavní výstavy v Rudolfinu. Výstava Ještě místo - pustá zem potrvá do 6. února a přinese bohatý doprovodný program, který zpracovává téma dekadence z různých úhlů. „Název výstavy je citát ze Shakespearova Macbetha a díla, která jsme vybírali, nejsou prioritně dekadentní. Dekadence je zde přítomna v rafinovanější podobě,“ uzavírá Petr Vaňous.