Umělecké žezlo přebírá Svoboda

Herecký soubor Středočeského divadla v Kladně čeká změna. Od ledna se jeho uměleckým šéfem stane režisér Tomáš Svoboda.

Nečekaného rozuzlení se minulý týden dočkali herci, dramaturgové a další pracovníci Středočeského divadla v Kladně. Po měsících hledání, kdy si ředitelka Blanka Bendlová vybírala nového uměleckého šéfa souboru, konečně padlo definitivní jméno. Post Ondřeje Lážnovského, který dal na závěr minulé divadelní sezony pro neshody s ředitelkou výpověď, přebírá od ledna Tomáš Svoboda.

Nový projekt
s Harry Potterem?

Režisér autorského představení Jaromír Jágr, Kladeňák, které je od říjnové premiéry vyprodané, dostal v Kladně tříleté angažmá. To zahrnuje i příští sezonu, kdy bude divadelní soubor „kočovat“ po různých scénách v Česku, protože jeho domovskou scénu čeká rozsáhlá rekonstrukce.
„Samozřejmě nabídek, že někdo do funkce uměleckého šéfa nastoupí po rekonstrukci divadla, jsem měla hodně. Já ale potřebuji především pomoc v tom následujícím období,“ vysvětlila důvod volby Bendlová. Svoboda ji přesvědčil také koncepcí, kam by Středočeské divadlo mělo směřovat, i tím, že si dokáže u herců zjednat respekt.
„Prioritou je pro mě vrátit do divadla diváka, který z různých důvodů ztratil o zdejší představení zájem. Do konce sezony je samozřejmě dramaturgický plán jasný, na něm se nic měnit nebude. Já se první půlrok soustředím spíš na propagaci a logistickou přípravu toho, kde budeme po uzavření divadla zkoušet a hrát,“ řekl Svoboda. Zároveň naznačil, že nový dramaturgický plán se bude opírat víc o moderní než klasické texty.
Ředitelka Bendlová navíc prozradila, že po úspěšném Kladeňáku Jágrovi by Svoboda mohl před kladenského diváka předstoupit s dalším autorským projektem. A to s fantasy žánrem inspirovaným příběhem Harryho Pottera či podobných hrdinů.

Divadlo hledá vlastní letní scénu

Pro příští sezonu počítá Tomáš Svoboda s pěti novými inscenacemi i přesto, že o zázemí pro zkoušky zatím není rozhodnuto. „Nejde, aby se soubor dál nerozvíjel,“ podotkl Svoboda.
Zároveň chce, aby Kladno mělo svou letní scénu, jako například Budějovice v případě otáčivého krumlovského hlediště. „Mohla by to být třeba Šárka, která je mezi Prahou a Kladnem, rozvíjet by se mohlo i hraní v Zámecké zahradě,“ řekl nastávající umělecký šéf.
Se snižováním počtu členů hereckého souboru v současné chvíli Svoboda nepočítá. Přesto mezi mnohými z nich mohou panovat obavy. Není tajemstvím, že kladenské divadlo má větší počet mladších hereček podobného typu a že například Tomáš Petřík v době šéfování Tomáše Svobody v Rokoku odešel z Prahy do Kladna.
Sedmatřicetiletý Svoboda je už čtvrtým uměleckým šéfem, který povede divadlo společně s ředitelkou Blankou Bendlovou. Vystřídali se i dramaturgové a velká část obchodního oddělení. Po odchodu Petra Svojtky do Městských divadel pražských vydržel jeho nástupce Štěpán Chaloupka ve funkci pouze jednu sezonu, na rok do Středočeského divadla Kladno nastoupil i tehdejší šéf kladenské loutkové scény Ondřej Lážnovský.