Úzkokolejka už má první metry

Deset nadšenců se snaží obnovit lesní železnici v Rajnochovicích.

Pokud máte rádi turistické projížďky po úzkorozchodných tratích malebnou lesní krajinou, možná se za pár let svezete lokálkou v Rajnochovicích v Hostýnských vrších. Pokud se tedy partě mladých nadšenců z Valašského Meziříčí podaří splnit jejich sen a obnovit někdejší arcibiskupskou lesní železnici.

Nápad obnovit lesní železnici se zrodil v roce 2007. „Procházeli jsme krásnými lesy pod Kelčským Javorníkem, kde bývalá trať vedla. Původní myšlenka vybudovat naučnou stezku se rozšířila rovnou na vybudování železnice,“ říká Tomáš Hegar, který kvůli obnově rajnochovické lesní železnice založil stejnojmenné občanské sdružení. To se nyní snaží získat prostředky, aby slávu této technicky pozoruhodné dráhy obnovilo.

Historii železnice zpracoval Jiří Joachmystál a jeho vyprávění ovlivnilo i autory myšlenky obnovy trati.

Železnice v Rajnochovicích sloužila v letech 1906-1921 k dopravě kulatiny z oblasti Kelčského Javorníku, z revíru Podhradní Lhota na parní pilu v Rajnochovicích. Do roku 1918 byl provoz bez větších problémů. Časem však čím dál tím častěji vykolejila lokomotiva, zřejmě v důsledku zanedbání údržby tratě a také kvůli extrémně lehké konstrukci železničního svršku, který nebyl pro zdejší těžký terén vhodný. Dne 25. 6. 1921 byl provoz na lesní železnici zastaven definitivně.

K tomu, aby mohl být obnoven provoz - nikoli už hospodářský, ale pouze turistický, je zapotřebí kromě odvahy především kolejnic a lokomotivy.

Provizorní trať

„V roce 2007 jsme s kolegy odkoupili ze Zlínských cihelen nepotřebné vybavení úzkorozchodné železnice, jako jsou výklopné vozíky, lokomotivy a koleje,“ popisuje Hegar. Zpočátku dali materiál na pilu pod kostelem, později do druhé rajnochovické pily, kde je nájemcem Ilona Lejsková.

„V roce 2009 jsme se s manželi Lejskovými domluvili, že můžeme postavit před pilnicí provizorní trať, asi čtyřicet metrů dlouhou, na které jsme na několika akcích představili naše opravené lokomotivy,“ popisuje Hegar. Sdružení se s přispěním Zlínského kraje podařilo zachránit historickou motorovou lokomotivu BN 30u, která by v budoucnu mohla na obnovené trati jezdit.

„Na jaře letošního roku jeden z našich členů koupil historický dům bývalého ředitelství pily. Na přilehlých pozemcích a na tom, který máme pronajatý od obce, můžeme vybudovat nádraží lesní železnice, remízu a další vybavení. V současné době se naše činnost zaměřuje na vybudování kousku trati, na kterém bychom mohli po čase „provětrat“ naše vozidla. Pokud nám bude počasí přát jako dosud a práce půjdou dobře, tak určitě uspořádáme první jízdy na nově vybudované trati v sobotu po Mikuláši, tedy 10. prosince,“ říká Hegar.

Zatím desetičlenné občanské sdružení získává peníze na obnovu železnice těžko. „Projekt platíme z velké části sami, hodně nám pomáhá Zlínský kraj a Podhostýnský mikroregion. Soukromých sponzorů máme málo. Ale například nám pomohla rodina loni zesnulého scénáristy Jiřího Křižana, která nám ze své pily ve Valašském Meziříčí darovala kolejnice a portálový jeřáb. Prozatím se marně snažíme získat peníze z evropských zdrojů,“ říká ředitel Společnosti pro obnovu Rajnochovické lesní železnice, který by v budoucnu rád nabídl turistům svezení podobně, jako je to možné například na čiernohronské lesní železnici u slovenského Brezna.

RAJNOCHOVICE

* Leží v malebném podhůří Hostýnských vrchů nedaleko Bystřice pod Hostýnem. Je zde řada turistických stezek i možností pro letní a zimní sporty. Stopy po tělese bývalé arcibiskupské lesní železnice jsou v terénu dosud patrné a vedou od pily v Rajnochovicích až do Podhradní Lhoty. Blízko od cílového místa je zřícenina hradu Šaumburk.