V centru Brna má vzniknout nový přestupní uzel hromadné dopravy

V centru Brna by měl vzniknout nový přestupní uzel hromadné dopravy. Nový nástupní ostrůvek a nové zastávky plánuje radnice vybudovat u křižovatek Údolní a Tvrdého ulice s ulicí Úvoz. Rekonstrukce má přispět k tomu, aby to lidé při přestupování z tramvaje na trolejbusy či autobusy měli blíž a mohli čekat pod střechou. Se zpracováním investičního záměru souhlasili městští radní, řekl primátor Roman Onderka (ČSSD).

Investice je na počátku. Radnice v těchto dnech představila mapu nové organizace dopravy. Plánek teprve budou rozpracovávat projektanti. Rekonstrukce má zahrnout také rozšíření trolejí. Umožní, aby autobusovou linku 51 v budoucnu nahradil trolejbus.
Onderka uvedl, že dnešní řešení v lokalitě je pro cestující hromadnou dopravou nevyhovující. Když přestupují z jednoho spoje na druhý, musí ujít ze zastávky na zastávku až 200 metrů. Při rekonstrukci se mají zastávky posunout tak, aby to lidé měli výrazně blíž. Náklady na stavbu odhadli zástupci magistrátu na 27 milionů korun. Termín zahájení prací bude záviset na rychlosti projektování i na tom, kolik peněz bude v městské kase. Primátorův náměstek Robert Kotzian (ODS) už dříve uvedl, že kvůli krizi, a tudíž i očekávaným nižším rozpočtovým příjmům, nemůže nyní město investice plánovat nijak velkoryse. Jediná větší stavba, s jejímž zahájením se nyní napevno počítá pro příští rok, je oprava Zelného trhu v centru.

Brno by navíc mělo v příštích letech dostávat méně peněz kvůli chystané změně takzvaného rozpočtového určení daní. Podle něj se rozpočítávají příjmy pro města a obce. Nový výpočet by měl výrazně snížit příjmy velkých měst, které dnes dostávají na hlavu násobně víc peněz než menší sídla. Brno má ročně přijít asi o 900 milionů korun, tedy zhruba desetinu rozpočtu. Radnice se proti tomu ohrazuje. Podle Onderky město financuje mnoho záležitostí pro širší region, například dotuje divadla.