Archeologové patrně definitivně rozluštili tajemství Stonehenge

Stonehange

(VIDEO) Všeobecně se má za to, že starodávný Stonehenge sloužil primárně jako rituální místo, astronomická observatoř, dávné počítadlo nebo jako vzpomínka na mimozemšťany. Týmu vědců se však patrně podařil nalézt pravý význam této unikátní kamenné stavby. Celá oblast byla nejspíše považována za posvátnou už pět set let před vztyčením Stonehenge a podle serveru Sme.sk, který o nejnovější studii píše, sloužila k uctívání slunce.

Archeologové z Birminghamu, Bradfordu a Vídně se totiž rozhodli znovu důkladně prozkoumat celou oblast kolem Stonehenge. Díky použitým radarům a rentgenovému záření objevili dvě jámy, ve kterých se v minulosti nacházely velké kamenné kvádry, a nebo dokonce dřevěná konstrukce. Ještě důležitější záležitostí, než objev samotných jam se však stalo jejich umístění.

Nacházejí se na koncích tříkilometrové zvláštní struktury, která je nejméně o pět set let starší než Stonehenge. Ten pradávní lidé postavili před zhruba pěti tisíci lety.

„To je poprvé, kdy jsme u Stonehenge objevili něco takového. Když se podíváte od kamene Heelstone, který stojí kousek od vstupu do Stonehenge, zjistíte, že jámy ukazují na místa, kde Slunce vychází a zapadá v době letního slunovratu,“ řekl pro Discovery News šéf projektu Vince Gaffney.

StonehangeStonehangePohled na směr slunečních paprsků od Heelstone

Podle vědců to není náhoda. Nález naznačuje, že celá oblast byla patrně klíčovým místem pro starodávný kult uctívačů Slunce a stavba Stonehenge na toto konkrétní místo byla nejspíše plánována.

„I když se předpokládalo, že právě kruh z kamenů je nejdůležitějším monumentem v okolí, neměl ve skutečnosti žádný takový účel,“ upřesnil Gaffney. Podle archeologů je tou nejdůležitější stavbou místo, kam lidé umístili právě Heelstone. V pravé poledne o letním slunovratu se z jeho pohledu Slunce nacházelo přímo uprostřed kamenného kruhu.

Pravda o Stonehenge beze slov