Vědci přišli na novou metodu boje proti HIV

Virus HIV

Genetici možná našli způsob, jak bojovat proti viru HIV, způsobující onemocnění AIDS. Doposud se spíše hledaly vhodné léky a vakcíny, tato metoda by ale měla být založena na možnosti upravování lidské DNA. Píše o tom server Sme.sk. Za pouhých třicet let zabil virus HIV více než 50 milionů lidí. I přes snahu o prevenci se každý rok nakazí další miliony lidí. Podle vědců by tento nepříznivý výboj mohla změnit nová metoda, kterou ale zatím nikdo nevyzkoušel jinak než v laboratoři.

„Je to metoda na hony vzdálená všeobecně obvyklým postupům. Pokud by existovala jiná alternativa, bylo by možná lepší tento způsob vůbec nepoužívat,“ řekl pro magazín Nature David Baltimore, nositel Nobelovy ceny za medicínu. Podstata metody, kterou Baltimore objevil, spočívá v cíleném upravení DNA. Buňky by pak uměly vytvářet protilátky proti viru – byly by na to naprogramované.

Vědci zatím svůj nápad testovali na myších. Vzhledem k tomu, že na hlodavce se virus přenést nemůže, bylo je podle Sme.sk nutné nejdříve geneticky upravit. Do myších svalových buněk pak vstříkli virus, který změnil jejich genom a buňky pak začaly produkovat protilátky proti HIV. Ty se postupně rozšířily krví a ve výsledku byly myši před HIV stoprocentně chráněné.

„Předpokládali jsme, že pokud myši dostanou vysokou dávku viru HIV, protilátky selžou, ale nestalo se to. Ani když jsme dávku zvýšili na stonásobek množství. Protilátky zvítězily a v krvi byly přítomné ještě rok po pokusu,“ řekl pro Medical Xpress Alejandro Balazs.

Odborníci ale varují že na rozšíření této metody do praxe je ještě příliš brzy. Ani myši, které mají geny pravené tak, aby se co nejvíce podobaly lidským, lidé nejsou. Tento postup navíc změní DNA navždy a vědci zatím netuší, jaké by mohla mít změna vedlejší následky a co se stane, pokud imunitní systém zareaguje na protilátky negativně.

Někteří lékaři by ale i přes všechny tyto velké neznámé chtěli spustit klinické testování už na konci příštího roku. „Dokud to nezkusíme na lidech, nedozvíme se, co tato metoda přesně dělá,“ řekl pro agenturu AP Baltimore.

HIV jde v některých případech vyléčit už nyní

HIV je však možné v některých případech vyléčit už nyní. Klíčem k léčbě je jeden gen a protein, který virus potřebuje k nákaze.

Pacient Timothy Brown měl leukémii do které se navíc ještě nakazil virem HIV. Po transplantaci kostní dřeně lékaři zjistili, že virus zmizel. Důvodem této změny byl dárce dřeně, který trpěl specifickou genovou mutací, respektive mu jeden gen chyběl. Tato mutace udělala jeho tělo dokonale rezistentní proti nákaze virem HIV.

Cílem pro virus HIV je podle serveru Sme.sk. povrch imunitních buněk, který obsahuje protein CCR5, kódovaný právě tímto genem. Výzkumy ukázaly, že pokud se tento gen uměle „vypne“, mohla by být léčba úspěšná. Problém je v tom, že tato metoda musí být každému pacientovi ušita přímo na míru. „Přístup, který vyžaduje genetické inženýrství je v případě větší epidemie nepoužitelný, protože by lékaři nemohli s pacienty pracovat individuálně,“ řekl pro New York Times profesor medicíny Robert Siliciano.