Za některými druhy autismu se patrně skrývá špatná komunikace mozku

Autismus

Buňky, odebrané lidem se vzácným Tymothyho syndromem (TS), postihujícím zhruba 20 procent všech autistů, by mohly vědcům napomoci vysvětlit původ tohoto onemocnění. Tým expertů ze Stanfordské univerzity totiž přetvořil kožní buňky pacientů v plnohodnotné mozkové buňky. Abnormální aktivita těchto buněk pak částečně opravili pomocí experimentálních léků. Informuje o tom magazín Nature Medicine.

Američtí vědci použili novou technologii, pomocí níž přetvořili pacientům kožní buňky na mozkové buňky – neurony. To jim umožnilo zkoumat jejich vývoj v laboratoři, a dokonce na nich i vyzkoušet možnosti léčby. Neurony „získané“ od pacientů s Tymothyho syndromem se ve výsledku velmi lišily od těch, které poskytli zdraví jedinci.

Zdravé neurony se vyvinuly do různých podtypů, které byly připraveny pro práci v různých oblastech mozku. Oproti tomu buňky s TS byly připraveny pracovat v horních částech mozkové kůry, ve spodních však už méně. Z toho vyplývá, že u nemocných se méně buněk dostane do části zvané corpus callosum, která řídí komunikaci levé a pravé hemisféry. Postižené buňky navíc vyráběly příliš mnoho dopaminu a noradrenalinu – chemických látek zodpovědných za zpracování smyslových procesů a následné sociální chování. Vedoucí studie, doktor Ricardo Dolmetsch, uvedl, že abnormality, které jeho tým nalezl by mohly být příčinou autizmu. Respektive autismus by mohl být způsoben špatnou komunikací mezi různými částmi mozku.

Tým se také podařilo pomocí experimentálního léku aplikovaného při vývoji buněk, výrazně snížit počet těchto poruchových neuronů. To by podle Dolmetsche znamenalo, že by jednou bylo možné tuto poruchu u pacientů léčit. Zatím jsou to ale pouze odhady, protože použitý lék se nesmí, kvůli množství nežádoucích účinků, podávat dětem.

Národní autistická společnost tato zjištění vítá, ale také upozorňuje, že metoda nemusí být vhodná pro všechny formy artismu.“Timothyho syndrom je jen jednou z forem artismu. Tyto nálezy nám tedy dávají jen skromný obrázek o tom, co by mohlo artismus způsobovat. Je potřeba udělat ještě velký kus práce, abychom tuto záhadnou nemoc rozklíčovali,“ řekl k tomu Georgina Gomez.