Vědci: Na rakovinu platí ropa z Hodonína | E15.cz

Vědci: Na rakovinu platí ropa z Hodonína

V ropě z okolí Hodonína se dlouhé roky skrývala látka, která podle vědců pomůže k léčbě rakoviny. Uhlovodík adamantan.

Brněnští vědci Petr Sova a Adolf Mistr tvrdí, že objevili nový lék na rakovinu. Do chvíle, než jejich objev začne pomáhat lidem, zbývá ještě mnoho testů a let, ale jedno je bez pochyb: k jejich úspěchu přispěla i ropa z Hodonínska.

Ke svým pokusům totiž použili uhlovodík adamantan, který v ropě z hodonínských ložisek objevil před osmdesáti lety slovenský vědec Stanislav Landa. „Hodonínský“ uhlovodík sloučili s platinou a vyrobili tak lék, který dokáže vyléčit některé nádory. I když zatím jen u myší.

„Při prvním testování nového léku zmizely nádory u myší do měsíce. Látka velmi dobře účinkovala u některých plicních nádorů a také u nádorů prostaty,“ přiblížil Mistr účinky léku.

V současné době vědci končí s první fází testování léku na lidských pacientech. Během ní ještě neléčí jednotlivé nádory, ale ověřují si, jak velké množství látky je pro pacienty bezpečné a jaké už jim způsobuje problémy. Další testování nového léku ale ohrožuje skutečnost, že se firma Pliva-Lachema, u které oba vědci pracují, dostala do konkurzu.

Právě skutečnost, že oba vědci pracovali v této firmě, hodně ovlivnila jejich výzkum. „Pliva-Lachema vyráběla i adamantany a platinová protinádorová léčiva. Nás napadlo spojit tyto dvě oblasti dohromady. Chtěli jsme vyrobit nový lék na rakovinu, který by mohli pacienti polykat v tabletkách. Všechna doposud používaná platinová léčiva se totiž aplikují do žíly,“ podotkl vědec Sova.

Vyvíjený lék podle něj patří díky svým dosavadním výsledkům ke světové špičce. Pokud by se vědcům podařilo získat dostatek peněz, mohli by ho uvést na trh do šesti let.

Uhlovodík adamantan původně získávali chemici téměř výhradně z hodonínské ropy, která má specifické vlastnosti. „Chemik Stanislav Landa ho objevil ve třicátých letech, když dělal s ropou pokusy s destilací. V hodonínské ropě jsou ho ale jen tři setiny procenta, dnes už se proto vyrábí uměle. Kdyby ho chemici chtěli získávat přirozeně, museli by i kvůli malému množství destilovat desítky kilogramů ropy,“ vysvětlil předseda správní rady Muzea naftového dobývání a geologie v Hodoníně Stanislav Benada.

Adamantan má podle něj zvláštní strukturu. „Je to velká molekula, která neprojde všude v těle. V současné medicíně se používá třeba jako antivirotikum, protože na něj dokážou vědci navázat léčivé látky. V případě brněnských vědců je to platina, která se k léčbě rakoviny používala už dříve, ale měla vedlejší účinky,“ poznamenal Benada.

Ropa z okolí Hodonína najde kromě farmaceutického průmyslu nejčastěji uplatnění ve výrobě paliv nebo kosmetiky. Odborníci využívají i jodobromovou vodu, kterou objevili dělníci náhodou při těžbě hodonínské ropy v padesátých letech. Ta se dnes používá k léčbě nejrůznějších nemocí v hodonínských lázních. Má blahodárné účinky na pohybový a oběhový aparát, nemoci kůže a tlustého střeva a ženské nemoci. Lékaři jí už v padesátých letech léčili pacienty, kteří měli úrazy z druhé světové války.

Články odjinud