Velký návrat Facebooku: Akcie vyrovnaly cenu, se kterou přišly na burzu

Jedna z poboček Facebooku v Palo Altu

Jedna z poboček Facebooku v Palo Altu Zdroj: CC BY 2.0: Kristina Alexanderson

bru , ČTK
Akcie Facebooku zahájily po vstupu na burzu loni v květnu vytrvalý pád. Nyní se ale nejpopulárnější sociální síti světa začíná blýskat na lepší časy. Akcie vůbec poprvé od prvního dne obchodování překonaly cenu, se kterou na burzu Facebook přišel.

Facebook vstoupil na burzu 18. května 2012 s cenou 38 dolarů za kus. Během prvního dne se cena vyšplhala až na 45 dolarů, poté však rychle klesla, a od té doby se držela pod emisní hodnotou. Krátce po začátku dnešního obchodování na burze ale cena akcií vystoupila až na 38,08 dolaru. Akcie Facebooku zamířily vzhůru poté, co firma minulý týden zveřejnila překvapivě příznivé hospodářské výsledky za druhé čtvrtletí.

Svého dosavadního dna dosáhly akcie Facebooku loni 4. srpna, oproti tehdejším 17,73 dolaru se jejich hodnota více než zdvojnásobila. Facebook se v poslední době snaží podpořit své příjmy z reklamy na mobilních zařízeních, jakou jsou chytré telefony a počítačové tablety. V letošním druhém čtvrtletí firma vydělala 333 milionů dolarů (6,5 miliardy korun) po ztrátě 157 milionů dolarů ve stejném loňském období.

Firma v uplynulých měsících představila řadu nových produktů a změn. Sociální síť například podstatně změnila svůj novinkový kanál News Feed, který uživatelům poskytuje přísun novinek od „přátel“ nebo ze zvolených webových stránek. Jeden z nejviditelnějších prvků Facebooku má být díky změnám vizuálně bohatší a více zaměřený na mobilní přístroje.

Pád a vzestup akcií FacebookuAkcie Facebooku od vstupu na burzuAkcie Facebooku od vstupu na burzu

Společnost rovněž uvedla soubor aplikací s názvem Home pro chytré mobilní telefony založené na nejpoužívanějším operačním systému Android. Nový software má hlouběji propojit nejpopulárnější sociální síť světa s mobilním telefonováním.

Navzdory poslednímu vývoji se Facebooku nedaří ani zdaleka tak dobře jako sociální síti LinkedIn. Hodnota jejích akcií se od vstupu na burzu v roce 2011 více než zečtyřnásobila a drží se nad 200 dolary za kus. Nepříliš přesvědčivě se výsledky jeví i při srovnání s akciovým indexem Standard & Poor’s 500, který od května 2012 posílil přibližně o 30 procent. Na druhou stranu je na tom Facebooku stále lépe než herní vývojář Zynga či slevový portál Groupon. Akcie obou firem se obchodují za méně než polovinu původní hodnoty.