Vzestup, sláva a pád zlínského letectví

Historie zlínského letectví je plná zlomů. Jiří Volejník z Otrokovic ji sepsal ve své knize.

Kdyby se uskutečnily vize Jana Antonína Bati z třicátých let, auta už bychom dnes nepotřebovali. Na každé větší budově by byla malá přistávací dráha, na všechny obchodní cesty i výlety bychom létali. Malými lidovými letadly značky Baťa.
Historii létání a výroby letadel ve Zlíně a Otrokovicích sepsal v knize Zlínské letectví třiaosmdesátiletý Jiří Volejník. Letos ji vydalo Muzeum jihovýchodní Moravy. Mezi letadly Volejník prožil většinu života. Do otrokovické továrny nastoupil už v roce 1949.

Boty a letadla

Všechno začalo v roce 1924, kdy koupil zakladatel firmy Tomáš Baťa vysloužilý dvouplošník Albatros z první světové války. Brzy následovaly další stroje a ani po tragické havárii, při které v červenci 1932 zemřel Tomáš Baťa a jeho pilot Jindřich Brouček, ve Zlíně na leteckou dopravu nezanevřeli.
Nový šéf Jan Antonín Baťa, posedlý myšlenkou lidového letadélka pro každého pošťáka, začal dokonce letadla vyrábět. „Jeho vizí bylo stát se i v letectví tím, čím byl ve výrobě bot,“ napsal Volejník. V roce 1935 poprvé vzlétlo sportovní motorové letadlo Zlín XII od konstruktéra Jaroslava Lonka. „Vyrobilo se jich přes dvě stě kusů, což byl na tehdejší dobu úctyhodný počet,“ řekl Volejník. Následoval letoun Zlín XIII, takzvaná Baťova stíhačka. Nejmasovější výroby se ale dočkala letadla typu Trenér.

V Otrokovicích jich smontovali od konce čtyřicátých do poloviny sedmdesátých let skoro patnáct set. Na světovou špičku společnost Moravan vyšvihlo letadlo Zlín 50. V tomto elegantním závodním stroji v osmdesátých letech získal pilot Petr Jirmus titul mistra světa v letecké akrobacii.

V Otrokovicích vyrobili i desítky malých vrtulníků. „Jejich vývoj v Moravanu vypadal velmi nadějně. Pak ale nastal šok, když Rada vzájemné hospodářské pomoci sídlící v Moskvě rozhodla, že se jejich vývoj a výroba přesune do Polska. Byla to strašná chyba, mnoho let práce k ničemu,“ posteskl si Volejník. To nejhorší přišlo v devadesátých letech. Nebe nad Zlínem a Otrokovicemi, které skoro bez přestání prořezával charakteristický zvuk motorů sportovních letadel, ztichlo. Moravan skončil v konkurzu, a i když se ještě dnes v jeho výrobních halách montují letadla pod hlavičkou firmy Zlin Aircraft, je to už jen pár kusů za rok.