Zachránil Aston Martin. Bond může jezdit dál | E15.cz

Zachránil Aston Martin. Bond může jezdit dál

Harry Pollak se šťastně vyhnul holokaustu, prožil komunistickou šikanu. A pak? Dával první pomoc světoznámým firmám.

Elegantní sporťák, za volantem agent 007. Jenže chybělo málo a James Bond mohl o svůj pověstný bourák značky Aston Martin přijít.

Zadlužená automobilka byla v roce 1972 těsně před krachem. Klenot mezi britskými podniky dostal za úkol zachránit rodák z jihočeského Semtína Harry Pollak.

„Nepřemýšlel jsem o tom, zda v tom autě bude jezdit James Bond. Filmy s ním ani neznám. Prostě jsem dělal svou práci, jako když pekař peče housky,“ popisuje dnes sedmaosmdesátiletý Pollak, kterému v nakladatelství Mladá fronta minulý týden vyšla kniha pamětí.

Výrobu slavných aut s téměř staletou tradicí proměnil za necelý rok v ziskový podnik. „A stalo se tak vůbec poprvé v jeho historii,“ dodává Pollak.

Nebyla to pohádka

Osudy i úspěchy popisuje bez zbytečných emocí. „Není to pohádka,“ říká. I když tak jeho vyprávění působí.

V patnácti letech se Harry Pollak vyhnul téměř jisté smrti. Psal se rok 1938 a rodiče ho poslali studovat do Francie. Kdyby zůstal v Čechách, kvůli židovskému původu by zřejmě skončil jako matka, otec i další příbuzní. Holokaust z nich nepřežil nikdo.

Harry za války vstoupil do československé armády a se spojenci pomáhal osvobodit Evropu od Hitlerovy nadvlády.

Vzpomínka na utrpení rodiny přišla nečekaně na začátku šedesátých let. Pollak pomáhal řešit potíže německého průmyslového giganta Krupp, který byl za války motorem Hitlerovy výroby zbraní.

„Byl to zvláštní pocit, když má takový bezvýznamný Žid kolem stolu správní radu Kruppu a říká jí, co dělají špatně. Bylo to pro mě určité zadostiučinění,“ vypráví Pollak.

Emigrace a bída

Po válce ho čekaly další boje. Tentokrát s komunistickým režimem. Harry Pollak nedostal diplom za ukončená studia strojního inženýrství. Důvod? Údajné protirežimní smýšlení.

I proto se s manželkou Jarmilou rozhodl utéct za hranice. Jako uprchlíci zažili bídu, ve Velké Británii začínali od nuly. „Když mi žena vyprala spodní prádlo, musel jsem zůstat ten den v posteli, protože jsem neměl jiné. Tak jsme byli chudí,“ vzpomíná Pollak.

Nízký plat, malý pronajatý byt, příchod syna Reného. Takové byly první roky uprchlíka, který pracoval v oddělení vzduchotechniky společnosti Carrier, později se vypracoval v jednoho z šéfů v továrně na výrobu klimatizací.

IBM, Dunlop, Aston Martin…

Zlom v Pollackově životě nastal v šedesátých letech, kdy se stal poradcem velkých firem. Učil manažery, jak ušetřit a zvýšovat zisky.

„Pomáhal jsem ozdravit více než dvě desítky společností. Třeba IBM nebo Dunlop. Pomohly mi geny sedláka. To je pro mě jediný opravdový podnikatel. Nečelí jen nástrahám trhu, ale i přírody. Musí se umět přizpůsobit,“ vysvětluje Pollak. Zůstal skromný, peníze a drahé věci pro něj nejsou příliš důležité, tvrdí.

Proslavil se záchranou značky Aston Martin, ale krásná sportovní auta ho nelákala. Jezdil klidným citroenem. „Ale když jsem pracoval v Aston Martinu, raději jsem ho parkoval za továrnou,“ dodává s úsměvem.

 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!