Zahraniční kaleidoskop

Peněžní ústav Deutsche Bank, největší v SRN podle hodnoty spravovaných aktiv, své nynější dvě „věže“ ve Frankfurtu nad Mohanem, kde má centrálu, v roce 2007 koupil od jednoho z investičních fondů za 272 milionů eur.

#####Deutsche Bank zvažuje prodej svých frankfurtských „dvojčat“

Poté financoval nákladnou modernizaci s hlavním cílem zlepšit jejich tepelněizolační vlastnosti. Vedení banky nyní podle listu Financial Times Deutschland uvažuje o odprodeji svého sídla s tím, že by si ho od nového majitele opět najalo, jako tomu bylo v minulosti. Mluvčí frankfurtské centrály záměr „dvojčata“ prodat potvrdil. „Konečné rozhodnutí ještě nepadlo. Zvažujeme, zda by bylo smysluplné nemovitosti dále vlastnit, nebo prodat a následně si je znovu najmout,“ prohlásil zástupce Deutsche Bank. Experti odhadují prodejní cenu obou bankovních věží, jimž se přezdívá „Debit“ a „Credit“, na půl miliardy eur.

#####Čína musí investovat do urbanizace

Z čínského venkova by mělo do měst během příštích 20 let přesídlit na 400 milionů lidí. Podle zprávy zveřejněné v Pekingu si to vyžádá investice za zhruba dva biliony jüanů (asi 300 miliard dolarů). Budou se týkat bytové výstavby, ale také zdravotnictví, školství, dopravní infrastruktury a sociálního zabezpečení. V čínských městech by tak mělo v roce 2030 žít 65 procent obyvatel ve srovnání s nynějšími 47 procenty. V současné době žijí v čínských městech, hlavně na jihovýchodě země, miliony venkovanů, kteří tam přišli za prací, a domů se vracejí jednou dvakrát do roka. Ale podle dosavadních čínských zákonů nemají nárok na stejnou zdravotní péči jako stálí rezidenti. Problémy jsou rovněž s umisťováním jejich dětí do škol. Experti upozorňují, že migranti z venkova se musejí plně integrovat, jinak čínským městům a vlastně celé zemi hrozí „duální ekonomika“ s velice rozdílnými příjmy a odlišným sociálním postavením obyvatel.

#####Ruský stát hodlá prodat Metrostroj

Ruská stavební společnost Metrostroj, jež má skoro osmdesátiletou tradici a postavila také moskevské metro, je na prodej. Aukce se má uskutečnit třiadvacátého prosince a vyvolávací cena činí 2,2 miliardy rublů (70,5 milionu dolarů). Připuštěni budou i zahraniční zájemci. Oznámila to vládní agentura spravující státní majetek. Moskevská podzemní dráha, která zahájila provoz za Stalinovy éry v roce 1935, nyní čítá 182 stanic a její celková délka přesahuje 300 kilometrů. Přepravuje kolem 2,4 miliardy cestujících ročně, a je tak druhá nejvytíženější na světě po Tokiu. Nový moskevský primátor Sergej Sobjanin chce podzemní dráhu prodloužit o dalších 50 kilometrů. Doufá, že díky privatizaci se výstavba urychlí, a tím se uleví dopravnímu systému moskevské metropole. Tamní dopravní zácpy (a nejenom v centru) jsou nejhorší z dvaceti světových velkoměst. Motoristé v nich během posledních tří let tráví v průměru dvě a půl hodiny denně, uvedla nedávno ve své studii americká firma IBM.

#####Stavba komplexu M5 Mall v Rjazani je za polovinou

[file:8507:small:right]

V ruské Rjazani probíhá největší zahraniční stavební projekt historie PSJ. Realizace obchodně zábavního centra M5 Mall probíhá již 12 měsíců, během nichž urazila pořádný kus cesty. Rozsáhlý komplex roste na pozemku o rozloze přibližně 25 hektarů. Investorem díla, jehož náklady dosáhnou 120 milionů eur, je společnost Ryazan Shopping Mall. Na financování díla se podílí Česká exportní banka a Exportní garanční a pojišťovací společnost. Více než polovinu objemu zakázky realizují české firmy včetně výrobních kapacit PSJ a dceřiné firmy Ekoklima. Komplex vzniká v těsné blízkosti klíčové federální silniční komunikace M5 Moskva-Čeljabinsk (odsud i název objektu M5 Mall) u vjezdu do Rjazaně.

Nabídne jedinečné řešení pro obyvatele Rjazaně, bude jediným projektem svého druhu v regionu a bude obsluhovat více než 500 tisíc obyvatel. Bez ohledu na aktuální příchod kruté ruské zimy, která komplikuje práce na 100 tisíc metrech čtverečních venkovních komunikací, zakázka předpokládá zahájení kolaudačního řízení na počátku srpna příštího roku. K otevření rozsáhlého komplexu dojde na přelomu října a listopadu 2011. Obchodně-zábavní centrum se bude rozkládat na půdorysné ploše 70 tisíc metrů čtverečních a návštěvníkům nabídne hypermarket, nákupní pasáž, kavárny, restaurace a multikino s pěti sály. Součástí díla bude rozsáhlé venkovní parkoviště pro dva tisíce vozů.

#####CODECO dostalo ocenění za projekt v Kazachstánu

Exkluzivní rezidenční projekt CZECH TERRACES, který v největším kazašském městě Almaty realizuje developerská společnost CODECO, získal letos na podzim významné ocenění Svazu architektů Republiky Kazachstán. V republikové soutěži o nejlepší architektonické dílo v rozmezí let 2007 až 2010 obsadil první místo. Za architektonický návrh netypicky řešeného bytového domu s luxusními byty podle investorského zadání CODECO obdrželi architekti studia Casua pod vedením Olega Hamana nejvyšší ocenění Svazu architektů Republiky Kazachstán. „Rozhodli jsme se vstoupit na místní trh s projektem luxusního bydlení v evropském stylu, který zatím není v Kazachstánu příliš obvyklý. Kromě vysokého standardu dispozičního řešení a architektonického ztvárnění nám také velmi záleží na úrovni designu všech detailů stavby a použitých materiálů. Velmi si vážíme získaného ocenění i proto, že potvrdilo správnost naší společné snahy,“ vysvětluje Zaida Ospanova, výkonná ředitelka společnosti CODECO KAZACHSTAN.

Bytový dům vyroste na kopci Kok Tobe v reprezentativní čtvrti Medeuski v blízkosti centra města. Obyvatelům nabídne jedinečné panoramatické výhledy na město ležící pod ním i na kazašskou přírodu, neboť město Almaty leží přímo při úpatí pohoří Ťan-šan. CZECH TERRACES je koncipován jako komorní projekt, který majitelům kromě vysokého standardu poskytne i žádané soukromí. Ke každé z bytových jednotek v dispozicích od 120 do 240 metrů čtverečních bude náležet terasa a dvě parkovací stání v podzemní garáži. Společné prostory disponují například recepcí, prádelnou, místností pro kola či kočárky. Generálním dodavatelem se stala společnost ČKD PRAHA DIZ, která bude na projektu spolupracovat s místními subdodavateli. V listopadu tohoto roku byly zahájeny práce na inženýrských sítích a na jaře příštího roku začnou stavební práce na vlastní budově. Dokončení výstavby je plánováno na léto 2012.

#####Jihlavská PSJ postaví doky ve Vietnamu