Zakonzervované stavby: Stromovka, nádraží i Černý pelikán

Radnice a soukromí investoři přehodnocují v Budějovicích drahé projekty. Chybějí na ně peníze.

Miliardové stavby v krajském městě? Zatím jsou na papíře. Budějovicím hrozí, že na velkou část z nich zůstanou jen vzpomínky. V nejlepším případě se zdrží nebo řečeno s nadsázkou zakonzervují. Vyschla totiž nejen státní pokladna, ale i kapsy investorů. Podle plánů z roku 2008 měla letos začít růst obchodní a společenská centra Černý pelikán, Modrá hvězda, Stromovka. U bývalé sodovkárny pak obytný a administrativní komplex. Měnit se měla hala vlakového nádraží. Místo stavby dálnice trochu paradoxně pokračuje zdárně splavňování Vltavy.
Město odložilo parkovací domy, Freetime park Stromovka za sedmdesát milionů, koněspřežku. Při současném skoro miliardovém zadlužení hledá peníze na propojení ulic Horákové a Strakonické, protipovodňová opatření na Malši a „zanádražní“ obchvat.
Krotí se i soukromí investoři. „Jednání s bankami je teď náročnější,“ uznává Petr Pilař z agentury, která některé investory mediálně zastupuje.
Příkladem může být centrum Černý pelikán. Jeho přípravy už trvají pět let. Ještě vloni tvrdili stavitelé, že základní kámen v bloku domů mezi Lannovou a Rudolfovskou třídou položí letos. „Chystáme teď žádost o stavební povolení a příští rok začneme,“ tvrdí za stavitele Petr Zdobinský. Připouští, že složitá jsou jednání s budoucími nájemci.
Budova vyjde na více než miliardu. Jenomže banky chtějí k úvěrům vidět konkrétní smlouvy a o výši nájemného se licituje.
Zdrženliví už jsou investoři u obřího centra Stromovka před výstavištěm. Nejasný je plán přestavby a rozšíření střediska Družba. Radnice z úsporných důvodů upustila od rekonstrukce Slavie a hledá pro ni bohaté nájemce. „Slavii může dostat třeba i jeden subjekt, který bude investovat do oprav,“ představuje si náměstek primátora František Jelen.
Plán z roku 2008: Začátek rekonstrukce vlakového nádraží v roce 2010, konec do čtyř let. Podle scénáře drah nazvaného Živá nádraží získala příslib zakázky budějovická developerská firma. Dnes je před bankrotem.
„Pracujeme na nové architektonické studii. V polovině příštího roku chceme požádat o stavební povolení,“ říká mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
Ministerstvo dopravy teď akci Živá nádraží zcela zastavilo. Podle ní měly firmy, jež areály rekonstruovaly, dostat tento majetek do dlouhodobého pronájmu. Nová vláda si myslí, že projekty jsou předražené. Zakonzervovala i další železniční stavby včetně IV. koridoru. Naproti tomu existují záměry, které se Budějovicím podařilo dokončit na poslední chvíli. Rekonstrukce Lannovy třídy, několika ulic, letní plovárny. V říjnu otevřou kilometr dlouhou čtyřproudou silnici spojující ulice Okružní a Nádražní. Podle odborníků je to první nově postavená silnice ve městě za dvacet let. Po dalším kilometru a půl nové silnice mezi Vrbenskou a Pekárenskou projedou auta příští rok.
Záhadou je Koncertní a kongresové centrum Antonína Dvořáka. Stát bude v bývalém kasárenském areálu ve Čtyřech Dvorech. Podle návrhu architekta Jana Kaplického má přezdívku Rejnok.

Sponzory neprozradí

„Máme pronajatý pozemek a příslib peněz od sponzorů. V roce 2012 bychom mohli začít stavět. Víc neprozradím,“ naznačuje šéf Jihočeské společnosti přátel hudby Antonín Kazil, jenž stavbu organizuje.
Rejnoka za dvě miliardy s koncertními sály až pro tisíc posluchačů mají zaplatit evropské banky a fondy Unie. Vyroste do roku 2014. „Vážím si pana Kaplického, ale Rejnok vyvolává otázky. Jaké budou roční náklady na jeho provoz, jak bude k němu řešená doprava. Chce to širší diskusi, podobně jako u dalších plánů,“ míní budějovický architekt Filip Dubský.
Dubský je za ekonomickou krizi rád. Tvrdí, že alespoň nevzniknou obludária. „Jinak vzniká hodně hloupých úmyslů a nesmyslů investorů. Pokud plánovaná obchodní a společenská centra kvůli nedostatku peněz nebudou, město o nic důležitého nepřijde,“ uzavírá Dubský.

Stavby ohrožené ekonomickou krizí:

Obchodní centrum
Černý pelikán Multifunkční
centrum Družba
Centrum Stromovka
Administrativní
komplex u sodovkárny
Nové nádraží
Dálnice D3
Protipovodňová opatření
Koněspřežka
Parkovací dům
Propojení Horákové a Strakonické
Podjezd pod nádražím
Freetime park Stromovka

Zachráněné investice:

Rekonstrukce
letní plovárny
Rekonstrukce
Lannovy třídy

Naděje na dokončení:

Koncertní a kongresové centrum podle návrhu Jana Kaplického
Propojení okruhů
Rekonstrukce ulic
Splavnění Vltavy
Část zanádražního obchvatu
Úpravy sídliště Máj