Zavřený viadukt. Už na apríla

Od prvního dubna musejí řidiči v jihočeské metropoli počítat s řadou omezení. Důvodem je stavba nového koridoru pro vlaky.

To bude katastrofa. Začneme jezdit na kole, protože autem to nebude mít cenu. Podobné názory se v současné době čím dál víc šíří Českými Budějovicemi. Proč? Od začátku dubna čeká jihočeskou metropoli zásadní křest ohněm. Až do října se musí řidiči připravit na úplnou uzavírku Rudolfovské třídy přímo pod viaduktem. Důvodem je stavba železničního koridoru.

Právě viadukt u nádraží je jedním z nejbolestivějších míst na dopravní mapě Českých Budějovic. „Myslím, že uzavírka viaduktu zasáhne celé město. Vždyť stačí, aby se ťukla dvě auta na Dlouhém mostě, a stojí celá Dlouhá louka,“ přemítá pětadvacetiletý řidič z povolání Ondřej Prokeš. I on doufá, že bude už v provozu další kus takzvané zanádražní komunikace mezi Rudolfovskou a Pekárenskou ulicí. To je také jasný požadavek města k uzavření silnice pod viaduktem.

„Nová silnice v Pekárenské pod tratí je dost široká, takže tudy se viadukt dá dobře objet. Ale i tak se raději budu vyhýbat Nádražní a okolí. Hlavně ze začátku, než si na to lidé zvyknou,“ dodává Prokeš.

Řidiči určitě budou mít i jiné alternativy, jak se přes tratě dostat. „Pod železničním mostem bude povolen vjezd pouze v jednom pruhu pro oba směry pro veřejnou dopravu – autobusy MHD i dálkové, policii, hasiče, záchranné služby a vozidla stavby. Ostatní doprava bude mít průjezd pod mostem zakázaný. Po dobu rekonstrukce železničního mostu nebude pod mostem trolejové vedení a linky číslo jedna a devět nahradí autobusy,“ upozorňuje řidiče vedoucí českobudějovického odboru dopravy a silničního hospodářství Jaroslav Mráz.

Kromě toho stavba koridoru přinese další uzavírky v okolí viaduktu. Bez aut tak více než půl roku bude úsek v Dobrovodské od křižovatky s Vrbenskou po Rudolfovskou třídu, pak přímo Rudolfovská od Nádražní k nové křižovatce se zanádražní komunikaci. V pruhu od ulice U Smaltovny zase zpět k viaduktu bude frekventovaná třída také pro auta zavřena. To samé se týká ulic U Jeslí, části Vodní ulice a Příčné.

Kudy jezdit?

„Objízdné trasy pro osobní automobily s hmotností do tři a půl tuny povedou přes Mánesovu, Novohradskou, K. V. Raise, J. Masaryka, pak ulicí V Hluboké cestě, Ledenickou, Dobrovodskou a Vrbenskou a následně obráceně. Osobní automobily s hmotností do šesti tun budou pak jezdit přes ulice Na Sadech, Pražská, Pekárenská, Nádražní, zanádražní komunikace, Rudolfovská, další zanádražní komunikace u Vodní ulice, následně se vrátí na Vrbenskou a Dobrovodskou,“ popisuje Mráz objížďky.

Auta nad šest tun pak musí vzít zavděk trasou přes ulice Dobrovodská, Vrbenská, zanádražní komunikace u Vodní ulice, pak následuje Rudolfovská, Okružní, propojení okruhů, Nádražní, Mánesova a Na Dlouhé louce. Kamiony potom čeká Strakonická, opět Nádražní, propojení okruhů, Okružní, Rudolfovská, zanádražní komunikace u Vodní, Vrbenská a nakonec Dobrovodská.

Kromě linky s číslem 9 bude muset dopravní podnik pozměnit i linku 12. Konkrétně její trasu. „Od prvního dubna tak pojede dvanáctka ze zastávky Žerotínova ulicemi Pekárenská a Nádražní do zastávky Skuherského, dále do zastávky Nádraží a poté po původní trase do Havlíčkovy kolonie. Stejná bude trasa i v opačném směru. Nebude tak obsluhována zastávka Pekárenská – U Křížku, za kterou zřídíme novou náhradní zastávku Blahoslavova. Dále dvanáctka nebude stavět v zastávce U Sirkárny, místo které lze využít zastávku Rudolfovská – U Sirkárny v přijatelné docházkové vzdálenosti,“ vysvětlil Radek Filip z dopravního podniku.